Pekka Pekkala

Kerava
IT-palvelupäällikkö, 59

Olen 59- vuotias keravalainen urheilua ja metsästystä harrastava perheenisä.

Ammatikseni työskentelen maksuliikkeen parissa suomalaisessa pankissa IT-palvelupäällikkönä. Käytännössä se tarkoittaa, että pidämme järjestelmät käynnissä kellon ympäri. Tehdään mitä täytyy tehdä silloin kun täytyy tehdä. Tuollaiseen tietotyön toimenkuvaan etätyö istuu kuin hanska käteen, jopa niin hyvin että toimistokeskeinen ajattelu on alkanut tuntua vieraalta - mielestäni teen kotona ollessani lähityötä! Vaikka pandemia heitti meidät etätyöhön lähes yhdessä yössä, osani on ollut onnekas.Tilaa kunnon etätyöpisteille on ollut riittävästi ja ennen kaikkea työrauhaa kahden aikuisen asuttamassa talossa. Lisäksi kun vaemo tekee kerrassaan hyvää ruokaa niin paremmin ei voisi ollakaan. Toki opiskeltavaa on työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa ja rytmittämisessä, taukohetkien kunnioittamisessa, mutta lopputulema on etten todellakaan kaipaa takaisin vanhaan työmatkarumbaan.

Etätyö ei toistaiseksi ole saanut erityistä huomiota kunnallisessa päätöksenteossa, mutta minun mielestäni sen tuomien mahdollisuuksien tunnustaminen ja tukeminen on kuitenkin yksi tulevan valtuustokauden tärkeistä teemoista.

Kolmen lapsen harrastusten parissa hujahti reilut 20 vuotta, joten eri lajien logistiikkaongelmat ja minuuttiaikataulut ovat minulle perin tuttuja. Sitä taustaa vasten voin sanoa, että tulevan monitoimihallin sijainnilla on todellakin väliä, mielestäni tätä asiaa sopii pohtia uudemman kerran.

Olen mukana Keravan Keskustan kuntayhdistyksen hallituksessa ja sitä kautta vaikuttamassa kaupungin asioihin. Minulle työskentely parrasvalojen takana sopii mainiosti. "Wanha Normaali" lukee neljän vuoden takaisessa vaaliliivini selässä. Se on tapani ilmaista suhdettani nykyiseen julkiseen ja sosiaaliseen mediaan levinneeseen keskustelutyylin, jossa käytös- ja tapatiedon alkeetkin ovat kadoksissa, kuulijaa kunnioittavasta keskustelusta nyt puhumattakaan. Siinä mielessä olen vanhanaikainen ja jollen pitäisi sitä normaalina, voisin olla jopa ylpeä siitä. Toki se myös tarkoittaa sitä etten viihdy somessa kommentteja jakamassa.
Arvostan eniten suoraa kontaktointia.