Paula Typpö

Kokkola
luokanopettaja, kasvatustieteen maisteri, 59

Olen kokkolalainen luokanopettaja, kasvatustieteen maisteri. Olen syntynyt Espoossa ja viettänyt varhaislapsuuteni Espoon Otaniemessä. Koulut olen käynyt Kokkolassa.
Pidän työstäni lasten parissa. Erityisen arvokkaaksi työn tekee se, että sen avulla vaikutetaan tulevaisuuteen. Lasten ja nuorten hyvinvointi, sekä koko koulumaailman asiat opettajia myöten, ovat minulle erittäin tärkeitä.
Ympäristö, kestävä kehitys ja luontoarvot ovat myös sydäntäni lähellä, Suomen Luonnonsuojeluliiton jäsenyys tuo oman arvonsa tähän.
Kulttuurin ja taiteen merkitys ovat elämässäni olleet niitä voimia, jotka ovat kuuluneet jokaiseen arkipäivääni. Lapsieni ja lastenlapsieni kautta saan kosketuksen päivittäin rikkaaseen henkiseen elämään.
Oikeudenmukaisuus, vastuuntunto, sinnikkyys ja sovinnaisuus ovat minulle tärkeitä arvoja. Erityisesti haluan tuntea vastuuta Kokkolan tulevaisuudesta niin, että täällä on ihan jokaisen mahdollista elää hyvää ja laadukasta elämää nyt ja tulevaisuudessa.

Lasten ja nuorten kaupunki

Lasten ja nuorten hyvinvointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota. Kouluissa on taattava katkeamaton oppilaan tuki sitä tarvitseville. Oppilasmäärät luokissa eivöt saisi nousta liian suuriksi. Olemme vastuussa heidän tulevaisuudestaan.

Historiallinen Kokkola

Kokkolassa sijaitsee Suomen yksi historiallisesti arvokkaimmista puutalokaupunginosista. Sen suojelun edistäminen, kunnossapito ja säilyttäminen tuleville sukupolville tulee ottaa huomioon kaupunkisuunnittelussa.Nykyisessä Kokkolassa on myös muitakin kulttuurihistoriallisesti tärkeitä , huomion vaativia alueita. Rakennetun ja rakentamattoman ympäristön täytyy olla sovussa Kokkolan historiallisen kaupunkikuvan kanssa.

Luonto ja liikunta, sekä kulttuuri hyvinvointia tuomassa

Lähiliikuntapaikkojen kehittäminen edelleen jokaisen kaupunkilaisen saavutettavaksi tuo hyvinvointia ja terveyttä kaupunkilaisillemme. Pyöräteiden kunnossapito niin kesällä, kuin talvellakin lisää pyöräilyä ja edistää näin arjen liikuntaa. Kokkolassa on hyviä retkeilypaikkoja ja -reittejä, niiden kunnossapito ja kehittäminen ovat tärkeitä.
Samaa hyvinvointia tuovat ne kulttuuri-ja taidetapahtumat, joita kaupungissamme on saatavilla. Näiden säilyvyys tulee tulevaisuudessakin taata.