Joni Pitkonen

Lohja
kehittämisasiantuntija, sosionomi AMK, 48

Olen Joni Pitkonen 48 -vuotias sammattilainen moniosaaja. Läheisiäni ovat puoliso, kolme teini-ikäistä tytärtä, koira, kissa ym. lasten kanit sekä lukuisat ystävät elämän varrelta.

Koulutukseni on sosionomi (AMK), myös muita tutkintoja on tullut eli-ikäisen oppimisen polulla. Olen opiskellut mm. musiikkia, johtamista ja yhteiskuntapolitiikkaa-

Työurallani olen ehtinyt työskennellä varhaiskasvatuksessa, lastensuojelussa ja viimeisimpänä Lohjan kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluissa, jossa toimin kehittämisasiantuntijana. Tehtävästäni käsin saan olla kehittämässä lohjalaisten lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia edistäviä palveluja sekä tuottamassa erilaisten hankkeiden ja ohjelmien kautta myös ketteriä kokeiluja.

Minua kiinnostaa arjen erilaiset ilmiöt joissa ihminen on vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Oma kivijalkani on ihmisten kohtaaminen ja dialogi ja olenkin huomannut, että juuri sen väheneminen on ollut minulle vaikeaa nyt poikkeusoloissa.

Elämykset ovat minulle tärkeitä, niitä saan esim. teatterista, matkustelusta, luonnosta ja liikunnasta sekä yhteisistä hetkistä perheen ja ystävien kanssa.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on aina kiinnostanut minua ja se että Suomessa voimme aidosti vaikuttaa. Meidän on kuitenkin pidettävä huolta, että myös ne joiden ääni ei kuulu lujaa saavat ilmaista tarpeensa ja tulevat tuetuksi. Hyvinvoinnin ja terveyden taso on kohonnut huimasti, mutta samalla sen jakautuminen väestössä on yhä eriarvoisempaa. Mielestäni tämä on yhteiskuntamme hyvinvoinnin kärkihaaste. Syrjäytymistä edistävät rakenteet tulee poistaa ja kaikille tulee taata arki, joka tuntuu elämisen arvoiselta.

Olen ollut keskustalainen jo 30-vuotta. Arvostan puolueessani sitä, että se on koko Suomen kokoinen puolue, konkreettisesti ja sisällöllisesti. Edistämme tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta, sivistystä ja yhteisöllisyyttä sekä luonnon ja ympäristön kestävyyttä. Haluamme pitää maatamme asuttuna ja hajauttaa palveluita sinne missä ihmiset asuvat.

Itse näen että yhteiskunnallisen keskustelun ja politiikan viehätys on juuri moniäänisyydessä ja siinä että asioita voi lähestyä mitä erilaisimmista näkökulmista käsin. Perustan oman toimintani toisten arvostamiseen, kunnioitukseen, läsnäoloon ja yhteistyöhön.

Vaaliteemat

Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen.

Tämä tapahtuu palveluja kehittämällä monialaisesti ja moniäänisesti julkisten ja kolmannen sektorin palvelujen yhteistyöllä.

Kulttuuripalvelujen kehittäminen

Kulttuurisen moninaisuuden edistäminen huomioimalla erilaisten vähemmistöjen tarpeet sekä turvaamalla kulttuuripalvelujen saatavuus. Taiteen ja elämysten toteutuminen on tärkeä henkisen, sosiaalisen ja sivistyksellisen tasa-arvon ulottuvuus sekä Lohjan vetovoimatekijä.

Lohjan kylien ja maaseudun elinvoimaisuuden ylläpitäminen

Lohjan kylien kulttuuriperinnön ja maaseudun elinvoimaisuuden vaaliminen. Toisaalta myös lasten ja ikääntyvien palvelujen ja vapaa-ajan harrastusten saavutettavuus turvaamalla riittävä joukkoliikenne.

Ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen vaaliminen