Outi Rönn

Lohja
Opettaja, FM, 51

Asun Lohjan Muijalassa. Kotimme ikkunoista näkyvät sekä taajama-alueen katuvalot että peltoaukeat, jotka ovat olleet mieheni suvun hoitamia satojen vuosien ajan. Olen kotoisin Raahesta, Pohjois-Pohjanmaalta. Muutin pois kotipaikkakunnaltani heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Kesätyöt Helsingissä Hartwallin-virvoitusjuomatehtaalla siirsivät minut pysyvästi Etelä-Suomeen.

Opiskelin Helsingin yliopistossa historiaa ja yhteiskunnallisia aineita. Kirjoitin gradua Erasmus-stipendiaattina Lontoon yliopistossa.

Palattuani Lontoosta Suomeen kuuntelin Radio Cityä, mistä sain tietää, että Cosmopol-nimiseen ohjelmatoimistoon haettiin markkinointiassistenttia. Hain paikkaa ja sain sen. Muutama vuosi meni tapahtumatuotannossa ja perinteisen median parissa. Radion lisäksi olin mukana noin sadan televisio-ohjelman tuotannossa.

Gradu ei ollut tullut valmiiksi. Päätin kirjoittaa sen loppuun ja valmistuin filosofian maisteriksi vuonna 1998.

Maailma muuttui digitaaliseksi ja täydensin osaamistani Helsingin kauppakorkeakoulun koulutusohjelmalla. Ohjelman puitteissa olimme muutaman viikon San Fransiscossa ja vierailimme Piilaakson start up -yrityksissä. Kaikki oli mahdollista.

Kaikki oli todellakin mahdollista. Uuden median parissa tultiin hyvin toimeen ja yritysten tarpeet sähköiseen viestintään olivat suuria, kun taas yritysten oma osaaminen oli pientä. Ala kasvoi, kunnes täyskäännös ja työ amerikkalaisessa uuden median yrityksessä suli konkurssiin. Menot olivat kasvaneet tuloja suuremmiksi. Työkokemus ja kokemus taloudellisen toiminnan lainalaisuuksista oli karttunut.

Nokia palkkasi minut ja sain kasvaa yrityksen mukana noin kymmenen vuotta. Työpaikkaromanssi Nokian pääkonttorin merellisissä maisemissa ei loppunut lyhyeen. Muutin Lauttasaaresta Lohjalle miehen perässä. Perustimme perheen. Aluksi se oli saksanpaimenkoira, minä sekä mieheni ja lopuksi saimme perheeseen myös kaksi lasta.

Hoitovapaalta palasin muuttuneeseen Nokiaan. Toimitusjohtaja oli vaihtunut ja osa liiketoiminnoista oli myyty Microsoftille. Se oli hämmentävää aikaa monelle suomalaisille.

Siirryin Marimekon pääkonttoriin Herttoniemeen. Neljä vuotta vastasin Marimekon sähköisen liiketoiminnan kehittämisestä ja avasimme verkkokaupan useisiin Euroopan maihin ja Australiaan. Työ päättyi, kun Marimekko vähensi henkilöstöä tuotannollis-taloudellisista syistä.

Päätin koukata takaisin lähtöruudun kautta. Valmistuin historian ja yhteiskunnallisten aineiden opettajaksi. Siirryin kasvatuksen ja opetuksen puolelle tekemällä sijaisuuksia yläkouluissa ja lukioissa. Työtä sai tehdä paljon ja pidin siitä.

Tällä hetkellä olen töissä yhteiskunnallisten aineiden opettajana Luksian ammatillisessa oppilaitoksessa. Opetan yhteiskunta- ja työelämätaitoja, yrittäjyyden sekä kestävän kehityksen perusteita.

Vaaleissa olen antanut ääneni yleensä henkilölle, en puolueelle. Henkilö on löytynyt useastakin puolueesta akselilla Keskusta – Kristillisdemokraatit – Vihreät - RKP. Tällä hetkellä yhteiskunnallinen aktiivisuus on nyt löytänyt kotipesän lohjalaisista yhdistyksistä ja myös Lohjan Keskustan piiristä. Toimin luottamustoimissa paikallisten yhdistysten hallituksissa sekä Lohjan Keskustan paikallisyhdistyksen varapuheenjohtajana. Haen nyt ensimmäistä kertaa paikkaa Lohjan kuntapolitiikassa olemalla kuntavaaliehdokkaana Keskustan listoilla.

Luottamustoimet
Keskustan Lohjan paikallisyhdistys, hallituksessa 2020 - jatkuu (varapj.2021)
Leader Ykkösakseli, hallituksessa 2018 - jatkuu
Muijalan asukasyhdistys, hallituksessa 2016 - 2019 (vara pj. 2017 - 2018 ja pj. 2018 - 2019)
Lohjan Kylät, hallituksessa 2017 - 2019
Helsingin seudun Monikkoperheet, hallituksessa 2011 - 2012

Harrastus- ja järjestötoiminta
Suomen Latu
Lohjan Maanpuolustusnaiset
Lohjan seudun puutarhaseura
Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto
OAJ

Vaaliteemat

Kestävä kuntatalous

Minulle on tärkeää, että asun kunnassa, jossa hoidetaan kunnan taloutta kestävällä tavalla. Kunnan tehtävänä on huolehtia työpaikkojen säilymisestä ja uusien työpaikkojen syntymisestä. Uudet työpaikat syntyvät yrityksissä. Yritykset hakeutuvat kuntaan, josta löytyy toimitiloja ja osaavia tekijöitä. Kunnasta löytyvät opiskelu- ja työpaikat houkuttelevat nuoria jäämään kotikuntaansa.

Nuorten hyvinvointi

Nuorten hyvinvointiin täytyy panostaa. Hyvinvointiin vaikutetaan tarjoamalla mielekkäitä ja ajankohtaisia opintopolkuja sekä tukea arjenhallintaan. Tarvittaessa nuorelle on löydyttävä psykiatrista apua sekä päihdepalveluja. Panostamalla nuorisotyöhön, kuten etsivään nuorisotyöhön, voidaan ennaltaehkäistä nuoren ajautumista kriisiin.

Kunnan elinvoimaisuus

Lohja säilyttää elinvoimaisuutensa, kun ulkoilualueista pidetään hyvää huolta ja niitä kehitetään yhdessä kolmannen sektorin kanssa. Yhteiset tapahtumat ja hyvin suunniteltu viestintä houkuttelevat kuntalaisia osallistumaan. Kivat tapahtumat ja niiden markkinointi lisäävät Lohjan vetovoimaisuutta myös ulkopaikkakuntalaisten silmissä.