Markku Kakriainen

Markku Kakriainen
Ikä: 66 vuotta
Maakuntaneuvos, insinööri, HHJ
Työeläkkeellä, pienimuotoinen yrittäjä, aiemmin mm. Etelä-Savon kauppakamarin tj., PMK Yhtymä Oy:n tj., Mikkelin Läänin Yrittäjät ry:n tj., Mikkelin Autokuljetuskunnan (nyk. Mikkelin Autokuljetus Oy) tj.
Kaupunginvaltuustossa useita kausia, aiemmin mm. sen varapj. ja kaupunginhallituksen varapj., teknisen lautakunnan pj.
Kyyhkylä säätiön pj, Mikalo Oy:n pj, Mikkelin Ravirata Oy:n pj., aiemmin Etelä-Savon Energia Oy:n hallituksen jäsen ja pj.
Maakuntavaltuuston varapj, aiemmin sen puheenjohtaja
Aiemmin Keskustan Etelä-Savon piirin pj. ja puoluehallituksen, nykyisin paikallisyhdistyksen johtokunnan jäsen ja puoluevaltuuston varajäsen
Eräiden yksityisten yritysten hallinnon luottamustoimia.
Mikkelin Nuorkauppakamari ry:n ”Vuoden Mikkeliläinen” vuonna 2015
............................................................................................................................

Hei,
olen edelleen valmis jatkamaan kaupunginvaltuutettuna, jos mikkeliläisenä Sinä niin päätät. Uskon, että vuosikymmenten kokemuksellani työelämässä ja kunnallisissa, maakunnallisissa ja valtakunnallisissa luottamustehtävissä on edelleen hyötyä Mikkelin asukkaille. Verkostoni ja suhteeni eri puolille myös toisiin puolueisiin ovat kunnossa.
Elämän kokemus on antanut lisäksi avarakatseisuutta, harkintakykyä ja suvaitsevaisuutta päätöksentekoon.
Myös ihmisen elinkaari on minulle tuttu. Tätä kirjoittaessani toukokuun alussa vanhempani yli 90 -kymppiset elivät, mutta isäni nukkui tästä ajasta iäisyyteen 15.5.2021. Iloa elämääni tuovat perheeni, erityisesti lapsenlapseni, pirteät miehen alut viisi- ja puolitoistavuotiaat antavat ymmärrystä koko elinkaareen.

Tunnen myös tämän maakunnan ja Mikkelin erityisolosuhteet.

Kotikaupunkimme on vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Sen kääntäminen nousuun vaatii eri puolueitten välistä tiivistä ja luottamuksellista suhdetta. Samoin koko kaupungin henkilöstön tukemista johdosta joka tasolle. Johdon pitää kantaa operatiivinen vastuu. Ja luottamushenkilöiden tulee antaa suuntaviitat, mutta he eivät saa puuttua päivittäisjohtamiseen. Valta ja vastuu sekä eri roolit pitää olla selkeät.

Olen kuluneena vaalikautena panostanut valtuuston ja konserni- ja elinvoimajaoston ohella erityisesti konserniyhtiöihin ja niiden toimintaan. Raviradan onnistunut remontti on takana, asumisen yhtiöitten järjestelyt ovat omistajaohjauksen mukaisesti toteutettu. Myös Kyyhkylän toiminta on saatu kuntoutus- ja matkailupuolella jatkumaan. Tämä kaikki on edellyttänyt hallitustyössä sen jäsenten sekä operatiivisen johdon keskinäistä yhteistyötä ja luottamusta. Siinä olemme onnistuneet. Sama yhteistyön henki on saatava valtuustoon, kaupunginhallitukseen ja eri lautakuntiin.
Toimintani perustuu vastuullisuuteen, inhimillisyyteen ja luontoarvoihin.
Mikkelillä on tulevaisuus!

Haluan olla ”Koko kaupungin Kakriainen”

Vaaliteemat

Vastuullisuus

Kaupungin luottamushenkilöiden on toimittava vastuullisesti. Irtopisteitten ja somessa riehumisen sijasta on keskityttävä kuntalaisten asioiden hoitoon vastuullisesti. Se edellyttää myös luottamuksen rakentamista.

Mikkelissä on satoja menestyviä yrityksiä, jotka toimivat vastuullisesti, arvostakaamme niitä.
Kaupunki itse ei ole pystynyt lunastamaan paikkaansa yritysten ja yrittäjien silmissä.

Mikkelin taloudellinen nousu ei onnistu ilman menestyvää, kasvavaa yritystoimintaa ja työpaikkoja.

Inhimillisyys

Päätöksenteossa on mateeriaalisten tavoitteiden ohella säilytettävä myös inhimillisyys.

Hyvä yhteiskunta kantaa vastuunsa myös lapsista, vanhuksista ja vähempiosaisista.

Luontoarvot

Mikkeli on hieno luonnonläheinen kaupunki. Sellaisena sen tulee pysyä ja kehittyä.
Emme ole osanneet sitä tarpeeksi arvostaa. Emme ole osanneet myöskään luottaa kaupungin toimenpiteisiin luontoarvojen turvaamisessa.

Vastoinkäymisiä on tullut muun muassa uuden jätevesipuhdistamon ja biokaasulaitoksen osalta.
Vastoinkäymiset on selätettävissä. Edelläkävijän rooli ei ole koskaan helppo.

Meillä on mahtava luonto järvineen ja metsineen, hyödyntäkäämme niitä, mutta myös huolehtikaamme siitä myös!