Perttu Noponen

Mikkeli
väitöskirjatutkija, yrittäjä, 46

Haluan nähdä Mikkelin elinvoimaisemana kaupunkina, jonka pärjääminen herättää ylpeyden tunteen kaikissa sen asukkaissa. Maakuntakaupunkimme kehittyminen ja etujen turvaaminen vaatii sitkeyttä ja yhteistyötaitoja.

Suurimman osan työurastani olen tehnyt yrittäjänä ja kehittäjänä. Olen pohjakoulutukseltani YTM, tällä hetkellä teen lastensuojeluun liittyvää väitöskirjaa.
Työni kautta olen saanut käsityksen kuntien ja seutukuntien menestyksen tekijöistä. Ymmärrys päätettävistä asioista, keskittyminen olennaiseen ja yhteen hiileen puhaltaminen luovat päätöksille kestävän pohjan.

Mikkeliin tarvitaan uutta tekemisen meininkiä ja päättäjien halua nostaa rimaa korkeammalle. Toivottavasti sinäkin koet nämä asiat tärkeäksi.

Vaaliteemat

Elinvoima

Elinkeinoa, kuntalaisten aktiivisuutta ja hyvinvointia. Olemme panostaneet Mikkelissä infrastruktuuriin ja sitoutuneet kehittämiskärkiimme. Yritysmyönteisyydessä tarvitaan muutos - se luo kehittämis- ja investointihalua, työpaikkoja ja vetovoimaa. Digitaalisuus ja teknologia ovat kasvuala ja vauhdittaja niin perinteisillä toimialoillamme kuin uudenpolven yritystoiminnassa. Asumisen monipaikkaisuus, matkailu ja tapahtumatuotanto ovat puroja, jotka meidän pitää vapauttaa virtaamaan jokina.

Peruspalvelut

Peruspalvelut takaavat lapsiperheiden arjen sujumisen ja kaikkien ikäryhmien turvan. Koteihin annettava tuki ja yhteisöllisyys vähentävät kalliimpien palveluiden tarvetta. Palveluista tinkiminen aiheuttaa nopeasti uusia kustannuksia. Palveluiden monituottajamalliin ja kustannustietoisuuteen on panostettava. Sote-uudistus tulee viedä läpi ripeästi. Sen jälkeen kehittämisen painopiste tulee siirtymään palveluiden vaikuttavuuteen ja tutkittuun tietoon. Tässä kehityksessä alueemme on oltava mukana.

Luonto, liikunta ja kulttuuri

Mikkelissä tehdään tavoitteellista työtä liikunnan harrasteryhmissä ja ammattilaistasolla. Kaupunkimme seuratoiminta on perinteikästä, mutta myös uudistumiskykyistä. Myös luovat alat rakentavat hyvinvointia ja kaupunkimme vireyttä. Yhdessä poikkeuksellisen hienon luontoympäristön kanssa näen näissä sektoreissa paljon potentiaalia, jonka avulla voimme lisätä matkailun tuomia tulovirtoja, vapaa-ajan asuntojen käyttöastetta ja ylipäänsä positiivista pöhinää ja Mikkeliin kohdistuvaa kiinnostusta.