Petri Pekonen

Mikkeli
Maanviljelijä, 55

Olen Petri Pekonen, 55-vuotias maanviljelijä, perheenisä Mikkelin Porrassalmelta. Perheeseen kuuluu vaimo, kolme täysi-ikäistä lasta, yksi alaikäinen sekä kaksi kissaa ja lemmikkiaasi. Olen kolmannen kauden valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen sekä Mikkelin seudun ympäristölautakunnan puheenjohtaja. Minä uskon "Mikkelin uuteen aamuun", parempaan huomiseen. Uskon kyliin, kaupunginosiin, pitäjiin, kantakaupunkiin. Nyt tarvitaan luottamusta yli puoluerajojen. Siksi olen ehdolla kevään kuntavaaleissa.

Vaaliteemat

Mikkelin talouden noususuuntaa vahvistettava.

Vastoin odotuksia Mikkeli teki koronavuonna reilusti plusmerkkisen tilinpäätöksen. Tämä ei johdu vain valtion koronatuista vaan myös siitä, että valtuustokauden 3(!) talouden sopeutusohjelmaa alkavat tuottaa tulosta. Olemme päättäneet historiallisen suuresta ja kipeästä palveluverkon tiivistämisestä sekä onnistuneet vähentämään liki 150 henkilötyövuotta kahdessa vuodessa. Lisäksi on toteutettu mittavat veronkorotukset. Jatkossa talouden noususuuntaa on vahvistettava elinvoimaa kehittämällä.

Terveet ja turvalliset päiväkodit ja koulut kaikille

Mikkelissä on takana sisäilmaongelmien, väistötilojen, parakkien vuosikymmen. Tähän on nyt tultava loppu. Tarvitsemme uusia aluekouluja ja päiväkoteja. Tehdään ne puusta!

Rantarakentamisesta elinvoimaa

Koronavuosi avasi tien etätyön ja monipaikkaisuuden läpimurrolle. Mikkelin on nyt vastattava huutoon ja mahdollistettava tehokkaampi rantarakentaminen sekä loma-asuntojen muuttaminen ympärivuotisiksi. Keskustan kaksi valtuustoaloitetta pohjustavat seuraavalla valtuustokaudella aloitettavaa työtä.