Pirjo Siiskonen

Mikkeli
Valtiotieteen tohtori, 70

Olen Pirjo Siiskonen Mikkelin Heinälahdesta.
Aktiivityöurani olen tehnyt johtajana Helsingin yliopiston Mikkelin yksiköissä, Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksessa, Ruralia-instituutissa ja Luomuinstituutissa. Eläkeläinen olen ollut vuoden 2017 alusta. Olen saanut yhteiskuntatieteellisen tutkijakoulutuksen, pääaineena sosiologia ja olen valtiotieteen tohtori (1990). Minulla on työkokemusta johtamisesta, kehittämistyöstä, tutkimuksesta sekä kotimaisesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Olen naimisissa. Meillä on kaksi lasta ja kuusi lastenlasta. Olen syntynyt ja käynyt kouluni ylioppilaaksi asti Haukivuorella. Olen maatilan kasvatti ja asun puolisoni kanssa maalla Saimaan rannalla.
Olen aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista kysymyksistä ja harrastan politiikkaa ja sen seuraamista. Muita harrastuksiani ovat liikunta ja lukeminen sekä sukututkimus. Lastenlapset, jotka ovat koulu- ja esikouluiässä, ovat elämämme suola.
Olen valtakunnallisen Maaseudun tukihenkilöverkoston ohjausryhmän puheenjohtaja (2020-), Eläkeliiton Mikkelin seudun yhdistyksen hallituksen jäsen (2021-) ja Mikkelin Keskustanaisten puheenjohtaja (2016-) sekä maa- ja kotitalousnaisten, UKK -seuran, Luomuliiton, Helsingin yliopiston Alumnien ja Lipsasten sekä Kurkisen Häkkisten sukuseuran jäsen.

Vaaliteemat

Kuntatalous kuntoon!

Mikkeli pyörittää alijäämäistä kuntataloutta ja on maan ankarin verottaja. Koronatuet pelastivat viime vuonna, mutta eivät ratkaisseet perusongelmaa. Ratkaisuksi tilanteeseen ovat eräät valtuutetut esittäneet, että kaupunki myisi tuottavaa omaisuuttaan. Sekin tie on kestämätön. Ei lypsävää lehmää pidä myydä. Kun verotus on tapissaan, vaihtoehdoksi jää kulujen pienentäminen ja tulojen lisääminen. Kulujen pienentämisessä pulmana on sote-palvelujen ulkoistus ja laskunmaksajan osa.

Mikkeli on mahdollisuuksien kaupunki

Siksi on tartuttava mahdollisuuksiin. Kaupunki luo edellytyksiä yrittäjyydelle, yrittäjät elinvoimaa ja uusia työpaikkoja. Niitä voi syntyä ruoantuotantoon, metsien ja luonnon hyödyntämiseen, rakentamiseen, matkailuun ja sen seurannaisiin. Kaupungin tulee suosia omia yrittäjiä sekä hyödyntää omia yliopistoyksiköitä tiedon tuottamisessa. Mikkeli on maaseutukaupunki ja liitoskunnat ovat sen mahdollisuus. Monipaikkaiset asujat arvostavat maaseutua, mutta tietoyhteydet ja tiet on pidettävä kunnossa