Maarit Ilola

Nurmes
Agronomi, MMM

0len 62-vuotias agronomi. Olen muuttanut vajaat kolme vuotta sitten takaisin Nurmekseen. Olen työskennellyt koko työurani maataloussektorilla eri tehtävissä: maatalousoppilaitoksen opettajana, kotieläinjalostusyhdistyksen viestinnässä, rehu- ja lihateollisuudessa useissa eri tehtävissä ja viimeksi vielä kotieläinten ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon keskittyvässä yrityksessä. Olen syntynyt ja elänyt nuoruuteni maitotilalla ja arvostan kotimaista, puhdasta ruokaa ja sen tuottajia.
En ole ollut koskaan mukana kunta- tai puoluepolitiikassa - elämäni oli muutenkin riittävän kiireistä. Nyt tahti on hitaampi ja aikaa osallistua yhteisiin asioihin olisi olemassa. Muualla asuminen ja erilaisten töiden tekeminen on kerryttänyt monenlaista, kuntapolitiikassain hyödyllistä osaamista ja uskallusta.
Asun lapsuuden kodissani yhdessä pikkupiskini kanssa. Minulla on kaksi aikuista lasta. Vaikka en olekaan ollut mukana kuntapolitiikassa, olen käyttänyt kunnan palveluita: lapseni ovat olleet päiväkodissa ja koulussa. Olen ollut myös ahkera liikuntapalveluiden käyttäjä. Vanhusten palvelut ovat myös tulleet tutuiksi.

Onnellinen asuminen

Kuntalaisia pitää kohdella tasa-arvoisesti asuinpaikasta riippumatta. Ihmisten on päästävä liikkumaan – sekä fyysisesti että virtuaalisesti. Teiden kunnosta on pidettävä huolta ja julkista liikennettä on kehitettävä asukkaiden tarpeiden mukaan. Palveluja on myös vietävä sivukylille. Esimerkkinä tästä voisivat olla esim. liikuntapalvelut, kauppa-autotoiminta ym. Hyvät tietoliikenneyhteydet ovat ehdottomasti nykypäivää.

Aktiivinen työvoimapolitiikka ja kestävät investoinnit

Virkeä yritystoiminta luo perustan työpaikoille, hyvinvoinnille ja terveelle huoltosuhteelle. Terveen yritystoiminnan tekeminen mahdolliseksi on kunnan tärkeimpiä tehtäviä. Investoinneissa on otettava huomioon kestävä kehitys, suosittava esim. puurakentamista ja ekologisia energia- ja logistiikkaratkaisuja. Esteettömät, laadukkaat vuokra-asunnot ja mahdollisimman laajalti kuntalaisia palvelevat investoinnit lisäävät kuntamme houkuttelevuutta.

Vanhusten kotihoivapalveluita kehitettävä

Vanhusten on voitava halutessaan asua mahdollisimman pitkään kotona. Kotisairaanhoidon palvelut eivät siihen riitä. Tarvitaan apua myös päivittäisiin askareisiin (lumenluonti, nurmikon leikkuu, pienet korjailut ym. ym.). ”Kodinhoitaja” voisi vanhusten lisäksi tukea myös lapsiperheitä heidän arjessaan. Tarvittaisiin myös ”vanhusasiamies”, joka auttaa vanhuksia esim. erilaisten hakemusten laadinnassa, kela-asioiden hoidossa ym.