Markku Veteläinen

Oulainen
Alueohjaaja, eläkeläinen, 69

Kiva kun tulit katsomaan sivuani!
Olen kotoisin Siikajokilaaksosta, Luohualta. Siellä kävin kouluni ja pääsin ylioppilaaksi Ruukin lukiosta 1971. Varusmiespalveluksen suoritin Rovaniemellä ja kertausharjoituksia kertyi niin, että olen reservin kapteeni. Pitkän työurani VR:lla aloitin Raahessa syksyllä 1973. Työn ohessa suoritin Raahessa yo-merkonomin tutkinnon 1981. Siirryin Oulaisiin asemapäälliköksi 1986 ja 1987 muutimme perheen kanssa tänne, Ojakankaantielle, jossa olemme viihtyneet. 1999 siirryin Ouluun VR:n liikenteenohjauskeskukseen, josta eläköidyin 2016. Politiikka on kiinnostanut aina. Olin kaupunginvaltuustossa kaksi kautta 2005-2012. Ensimmäisellä kaudella olin tarkastuslautakunnan vpj ja toisella kaudella teknisen lautakunnan pj. Luovuin politiikasta työkiireiden ja vaativan, kaiken vapaa-aikani vievän ison tapahtuman päätoimikunnan puheenjohtajuuden vuoksi. Oulaisten seurakunnan luottamustehtävissä olen toiminut kahdessa jaksossa 10 vuotta.
Nyt minulla on aikaa ja innostusta hoitaa vastuullisesti yhteisiä, tärkeitä asioita.

Maamme rakentajat ovat ansainneet turvallisen vanhuuden

Presidentti Kekkonen muistutti usein köyhän asiasta. Minä muistutan vanhusten asiasta. He tarvitsevat kunnioituksemme ja parhaiten sen voimme osoittaa takaamalle heille ihmisarvoisen ja turvallisen vanhuuden. Se pitää sisällään lämmön, puhtauden, ravinnon, terveyden- ja sairaudenhoidon sekä turvallisuuden. Koti on vanhuksen paras paikka ja siellä asumista on tuettava. Sen jälkeen turvallisia laitospaikkoja on oltava riittävästi ja niiden on sijaittava lähellä omaisia.

Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuutemme

Pienen lapsen paras hoitopaikka on koti. Siihen on kunnan kannustettava tukemalla lapsiperheitä.

Koulutukseen ja opintoihin kannattaa panostaa

Kouluverkko koostuu pienistä ja isoista kouluista. Kylä, jossa on koulu, houkuttelee lapsiperheitä. Nuorena opittu liikunta antaa eväät terveelle aikuisuudelle ja jopa vanhuudelle. Kiusaamista ei saa sallia missään muodossa.