Raili Naskali

Hallituksen II varapj.
Yrittäjä, maatilan emäntä
Ylioppilas, merkonomi
Naimisissa maanviljelijä Pekka Naskalin kanssa kohta 52-vuotta.
Kirjoittanut kolme kirjaa. Ei vielä kirjailija.
Asunut Pirkkalassa vuodesta 1969.

Vahva ja vastuullinen päättäjä. Energinen ote asioihin, virtaa ja motivaatiota, kokemusta ja näkemystä, ikää ja intoa.

Olen yhtäjaksoisesti ollut yrittäjänä vuodesta 1979 ja edelleen 42-vuotta Pirkkalassa ja Tampereella ja emäntänä Etelärinteen tilalla vuodesta 1985 alkaen. Sankilan kyläyhdistyksen puheenjohtajana 23 vuotta.

Paras luottamustyökokemus oli toimiminen kahdeksan vuotta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousedustajana ja kirkon lakivaliokunnan 8 vuotta. Se oli elämäni paras korkeakoulu.Yhteisten asioiden hoitaminen on minulle ollut luonnollinen asia ja olen pyrkinyt kantamaan vastuun ainan kun sitä on pyydetty.
Ensimmäisen kerran pyydettiin terveyslautakunnan jäseneksi Pirkkalassa vuonna 1978. Kuntavaaleissa olen ollut mukana vuodesta 1980 alkaen.

Olen pirkkalainen osaava ja pitkäaikainen kokenut valtuutettu, kunnanhallituksen II varapuheenjohtaja, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tarkastuslautakunnan jäsen, Alkiolainen aatepolitiikko ja tahto- ja tekijänainen. Haluan edistää oikeudenmukaisuutta, rehellisyyttä, huolenpitoa ja arjen turvallisuutta paikallisuutta ja maaseudun elinvoimaisuutta sekä vastuullista ja järkevää alueiden kehittämis- ja ympäristöpolitiikkaa. Puolustan yksityisautoilua ja vapaata liikkumista.

PIRKKALA SÄILYY ITSENÄISENÄ JA LÄHIPALVELUT TURVATAAN

Keskusta puolustaa kesäkuun vaaleissa lähipalveluja.
Pirkkalassa on oltava kunnolliset päivähoitopalvelut ja terveydenhoito. Päivähoidossa sekä lasten ja nuorten koulutuksessa on oltava toimivat ryhmäkoot. Näin turvataan lasten ja nuorten hyvinvointia ehkäistään syrjäytymistä ja lisätään perheiden halua asua Pirkkalassa. Vanhusten kotona asumista ja vanhuksia hoitavia omaisia on tuettava riittävästi. Ikääntyville väestöryhmille tarvitaan myös lisää palveluasuntoja ja laitospaikkoja.

KESTÄVÄ KEHITYS IHMISET VOIVAT VAPAASTI VALITA ASUINPAIKKANSA

Kun muut uskovat ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiseen, meidän mielestämme jokaisella on oikeus päättää itse, mihin kotinsa, työnsä ja elämänsä rakentaa. Kaavoituksessa ja rakentamisessa tarvitaan oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Myös haja-asutus aluelle pitää voida rakentaa. Me haluamme säilyttää lähimetsöt ja lähipellot. Meluntorjuntaan puututtava jo rakentamisvaiheessa. Säilytämme luontoa myös lapsille ja lapsenlapsille. Joukkoliikenne myös haja-astusalueelta.

TEHOKASTA TALOUDENHOITOA JA TUOTTAVAA ELINKEINOPOLITIIKKAA

Keskusta haluaa turvata vakaan ja terveen kuntatalouden. Vain näin voidaan taata kuntalaisille heidän tarvitsemansa palvelunsa ja muu hyvinvointi. Velkaantumiskehityksen pysäyttäminen, ahneuden ekonomiasta arvojohtajuuteen ja kohtuullisuuteen. Yritykset turvaavat parhaiten työpaikat ja talouden. Hyvä työllisyys on hyvien verotulojen edellytys. Maa- ja metsätalouden toimintaedellytysten turvaaminen on tärkeä osa elinkeinopolitiikkaa. Raitiotien tulevaisuus ei ole kiireellinen hankinta.