Riikka Turunen

Pyhtää
röntgenhoitaja (AMK), 42

Olen Riikka Turunen 42-vuotias perheenäiti ja röntgenhoitaja. Olen mukana kuntavaaleissa, koska haluan olla vastuunkantaja ja huolenpitäjä!

Pyhtää menestyy työtä tekemällä ja toisistamme välittämällä. Tulevaisuutta rakennetaan kantamalla vastuu itsestämme, toisistamme ja ympäristöstämme. Uskon inhimillisyyteen, oikeudenmukaisuuteen, työntekoon ja yrittäjyyteen.

Olen vakuuttunut, että Pyhtäällä tehdään asioita hyvin. Jotta voimme tehdä niitä vielä piirun verran paremmin, haluan olla mukana.

Jo neljä vuotta olen saanut olla mukana vaikuttamassa Pyhtään koulujen, lähiluonnon ja tasapainoisen talouden sekä lasten harrastamismahdollisuuksien puolesta. Uuden kuntastrategian laadinnassa olen ollut mukana.

Ehdolle ponnistan vahvasti arjen kautta. Juureni ja kotini sekä perheeni ovat Pyhtäällä. Lapseni harrastavat ja käyvät koulua Pyhtäällä, niinpä minun pieni sininen ”Riikka Tee Jotain” -autoni onkin tuttu näky kylän raitilla.

Tiivis arki pyörii työn, ystävien ja tuttavien sekä harrastuksien ehdoilla. Koenkin, että vahva arjen tuntemus ja halu vaikuttaa kuntalaisten arkeen ovat tärkeimmät työkalut mitä tarvitaan. Työkalupakkiin tarvitaan lisäksi myös läsnäoloa, aitoa vuorovaikutusta sekä halua ja kykyä kuunnella kuntalaisia.

Toimin Keskustan Pyhtään kuntayhdistyksen puheenjohtajana, Keskustan Kymenlaakson piirin puheenjohtajana sekä Keskustan puoluehallituksen jäsenenä, sitä kautta minulla on suora yhteys kotimaiseen päätöksentekoon. Röntgenhoitajan työtä olen tehnyt 18 vuotta. Silti tärkein pohja ehdokkuudelle on vahva arjen tuntemus.

Uskon myös yhdessä tekemisen voimaan, jos toimeen ei tartuta, mikään ei taatusti muutu paremmaksi. Tämä kunta rakennetaan yhdessä!

Lapset ja nuoret

Haluan, että jokaisella lapsella ja nuorella on taustoista riippumatta mahdollisuus koulunkäyntiin ja harrastusmahdollisuuksiin. Oman lähikoulun on oltava jatkossakin maailman turvallisin ja parhain peruskoulu.

Välitän perheiden pärjäämisestä ja lapsista, jotta heistä kasvaa onnellisia kuntalaisia. Haluan tehdä Pyhtäästä Suomen lapsiystävällisimmän kunnan. Paikan, jossa uskaltaa perustaa perheen.

Lasten, nuorten ja perheiden tukipalvelujen tulee olla helposti saavutettavissa.

Sujuva arki

Pyhtään pitää olla kunta, jossa ihmisillä on elämä tasapainossa. Pitää olla mahdollisuus tehdä työtä, sivistyä, vaikuttaa ja löytää palvelut läheltä sitä paikkaa, jossa koti sijaitsee.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja ne pitää saada läheltä jokaiselle, kaikille ikäryhmille sekä elämäntilanteille.

Pyhtäätä tulee rakentaa niin, että huomioidaan erilaisten perheiden tarpeet, myös yksinasuvien. Tämä tarkoittaa mm. kohtuuhintaista asumista erilaisiin elämäntilanteisiin.

Luonto ja liikunta

Pyhtään moninainen luonto haluaa tulla löydetyksi kaikkien kuntalaisten iloksi ja virkistykseksi.

Viisas ihminen arvostaa luontoa ja on sen kumppani. Luonto tarjoaa mahdollisuuksia tehdä työtä ja se luo myös hyvinvointia. Siksi ihmisillä pitää olla mahdollisuus lähiluontoon koko Suomessa.

Lisäksi koen ja näen liikunnan merkityksen meidän jokaisen arjessa yhdeksi perusarvoistamme. Liikunnalla ja hoidetuilla lähiliikuntapaikoilla tuetaan arjen hyvinvointia ja ehkäistään elintapasairauksia.