Sami Kemppainen

Rovaniemi
Opiskelija, 22

Olen Sami Kemppainen, 22-vuotias kolmannen vuoden restonomiopiskelija. Opintojeni ohella työskentelen jääkiekon parissa usealle eri joukkueelle.

Vaikuttaminen on ollut minulle tärkeää jo usean vuoden ajan. Keskustaopiskelijoiden viimeisimmässä liittokokouksessa päätin pyrkiä liittohallitukseen päästäkseni kertomaan pohjoisen ja AMK-opiskelijan näkökulman.

Opiskellessani Lapin ammattikorkeakoulussa, olen ollut opiskelijakunta ROTKOn luottamushenkilönä koko ajan. Ensimmäisenä vuonna edustajiston jäsenenä, toisena vuonna edustajiston varapuheenjohtajana ja kuluvana vuonna olen toiminut edustajiston puheenjohtajana.

Haluan olla luomassa keskustelevaa ja avointa politiikkaa päämääränä elinvoimaisemman Rovaniemen rakentaminen.

Hyvinvoiva Rovaniemi - nyt ja tulevaisuudessa

Hyvinvoinnin kivijalka on peruspalvelut, joiden laatu ja saatavuus tulee mahdollistaa koko Rovaniemen alueella - kylissä ja keskustassa. Laajalle ulottuvassa kaupungissamme tulee olla mahdollisuus valita asuinpaikkansa sen mukaan, missä tuntee itsensä onnelliseksi.

Tasapainoinen kuntatalous

Verojen korottaminen, velkarahan lisääminen tai korkemmat maksut eivät ole oikea tapa elvyttää kuntataloutta.

Yrittämisestä tulee tehdä kannattavaa ja innostavaa, minkä seurauksena saadaan uusia työpaikkoja. Verotulojen määrä kasvaa ja alueen ihmisten hyvinvointi kohenee. Elinkeinorakennetta tulee kehittää matkailun ohessa muidenkin toimialojen osalta, mitä voidaan toteuttaa muun muassa joustavalla lupa- ja tonttipolitiikalla sekä tukemalla yritysten kasvu- ja investointisuunnitelmia.