Susanna Junttila

Rovaniemi
YTM, KM, johtaja, 36

Olen 35-vuotias rovaniemeläinen perheenäiti ja kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu. Koulutukseltani olen kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden maisteri. Työskentelen tällä hetkellä Pohjantähti-keskuksen johtajana, aikaisemmin työurallani olen työskennellyt muun muassa avustajana eduskunnassa ja Euroopan parlamentissa, luokanopettajana ja opiskeluaikanani vuosien ajan Rovaniemen Prisman kassalla.

Yhteiset asiat alkoivat kiinnostaa minua jo 16-vuotiaana. Muutettuani Rovaniemelle syksyllä 2008 tulin valituksi kuntavaaleissa kaupunginvaltuustoon. Tätä ennen vaikutin Kemin kuntapolitiikassa. Rovaniemellä olen toiminut muun muassa yli 8 vuotta kaupunginhallituksen jäsenenä ja nyt viimeiset reilut neljä vuotta kaupunginvaltuuston 1. vpj:na. Olen ollut pitkään myös Osuuskaupan luottamustehtävissä, tällä hetkellä Arinan hallintoneuvostossa.

Vapaa-ajallani tykkään liikkua luonnossa erityisesti kalastuksen, vaeltamisen, hiihtämisen ja mökkeilyn merkeissä. Päivittäin lenkkeilen Esko-koirani kanssa.

Vaaliteemat

Lähipalvelujen puolesta kylissä ja keskustassa

Olen perinteisten maalaisliitto-keskustalaisten arvojen edustaja ja ajatteluni keskiössä on pyrkimys hajautettuun yhteiskuntaan. Arvot ohjaavat päätöksentekoani myös kuntapolitiikassa. Kannatan koko Rovaniemen kehittämistä tasapuolisesti. Kylät, kaupunginosat ja ydinkeskusta ovat minulle samanarvoisia. Lähipalvelut, tiestö ja tietoliikenneyhteydet on turvattava myös Rovaniemen kyliin. Paikallisten hankintojen ja lähiruoan käyttöä on edistettävä; tästä asiasta olen tehnyt valtuustoaloitteitakin.

Elinvoimainen Rovaniemi on koko Lapin etu

Rovaniemi on koko Lapin veturi. En halua asettaa Rovaniemeä ja muuta Lappia vastakkain, vaan osaltani haluan edistää aitoa kuntayhteistyötä. Rovaniemen tulee olla yrittäjäystävällinen kaupunki, ja tätä voimme edistää esimerkiksi maankäyttö- ja kaavaratkaisuille, jotka huomioivat elinkeinoelämän näkökohdat. Yrittäjyyttä edistämälle luomme uusia työpaikkoja rovaniemeläisille.

Kaupunginvaltuutettu on kaupunkilaisten palvelija

Kansanvaltaisuus on minulle tärkeä periaate. Olen pyrkinyt olemaan rovaniemeläisten tavoitettavissa myös vaalien välillä ja pitää tiivistä yhteyttä kuntalaisiin. En halua olla päättäjänä mitään "Rovaniemen eliittiä", vaan kuntalaisten viestinviejä hallinnon suuntaan. En halua luvata asioita, joita ei voi pitää. Viime kuntavaalien alla lupasin tehdä parhaani esim. uimahallin säilyttämiseksi nykyisellä paikallaan. Tämän puolesta olen kaikin voimin tehnyt työtä. Uimahalli on edelleen keskustassa.