Veronika Butinova

Sitoutumaton
Rovaniemi
yrittäjä, matkailualan tradenomi, 42

Olen Veronika Butinova ja olen Keskustan kuntavaaliehdokas 2021 Rovaniemellä. Olen aika uusi ihminen Rovaniemellä, joten alla löydät lyhyesti tarinani. Ehdokkaaksi olen lähtenyt, koska koen että pystyn tuomaan uutta näkökulmaa päätöksentekoon.

Olen 42-vuotias nainen, puoliso, yrittäjä ja kahden lapsen äiti. Olenko maahanmuuttaja tai paluumuuttaja, jokainen voi päättää itse. Puhun sujuvasti kolmella kielellä. Olen asunut Suomessa jo yli puolet elämästäni vuodesta 1998. Lapsuuteni olen kasvanut Petroskoissa, ja sukujuureni lähtevät täältä pohjoisesta. Rovaniemelle olemme perheeni kanssa muuttaneet pysyvästi vuonna 2012.

Koulutukseltani olen Matkailualan tradenomi. Rovaniemellä kävin koulutetun hierojan koulutuksen v 2013. Tällä hetkellä opiskelen etänä Sähköistä markkinointia. Vuodesta 2003 puolisoni kanssa olemme matkailualan yrittäjiä: ensin Lieksassa ja nyt yrityksemme kotipaikka on Rovaniemi. Pienyrittäjänä olen oppinut sekä yrityksen taloushallinnosta ja yritysasioiden pyörittämisestä, että myös jatkuvasta kouluttautumisen tarpeesta, pitkäjänteisyydestä ja ratkaisukeskeisestä ajattelutavasta. Yrityksen pyörittäminen vie suurin osa ajastani, mutta perhe ja varsin lapset ovat minulle erittäin tärkeitä.

Lasten hyvinvointi mietityttää erityisen paljon. Lapset ja nuoret ovat meidän tulevaisuus. Jokaisella lapsella ja nuorella pitäisi olla edellytykset turvalliseen koulunkäyntiin ja mahdollisuus harrastaa.

Olen ollut yrittäjänä jo melkein puolet elämääni. Monet asiat on opittu kantapään kautta, on ollut ylä- ja alamäet. Yrittäjäperheen arki on enemmänkin kuin tuttu.

Vapaalla yritän liikkua mahdollisuuksien ja kunnon mukaan. Rakastan luontoa ja eläimiä. En voi olla ihmettelemättä kuinka kaunis on Suomen luonto ja kuinka paljon se antaa.

Olen oppinut, että minun ei tarvitse osata kaikkea, mutta jos jostain pitää antaa mielipidettä ja aihe on minulle tuntematon, otan ensin selvää. Kunta-asiat ovatkin vielä aika uusia minulle, mutten yhtään epäröi etten oppisi niitä. Yritän tehdä asiat mahdollisimman hyvin aina, mihin pystyn. Saman haluan kokeilla, jos saan mahdollisuuden vaikuttaa Rovaniemellä.

Vaaliteemat

Rovaniemi on yrittämisen arvoinen kaupunki.

Rovaniemellä on paljon potentiaalia erilaisille yritystoiminnoille. Kommunnikointi kaupunkivirastojen ja yritysten välillä pitäisi olla joustavampaa ja nopeampaa. Tehokkaalla yhteistyöllä yritykset saadaan kehittymään, pysymään Rovaniemellä ja luomaan työpaikkoja kuntalaisille.

Lasten ja nuorten hyvinvointi on tulevaisuuden perusta.

Lasten ja nuorten asiat ja haasteet on hoidettava mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin voimme vaikuttaa paljon nopeammin ja tehokkaammin. Kun lapset ja nuoret altistuvat homeelle päiväkodissa ja kouluissa, heidän terveysongelmat ovat nyt ja pahenevat myöhemmin. Jos emme hoitaa sosiaaliset ongelmat nuoruudessa, niiden hoito myöhemmin on todella paljon hankalampi. Ja lista voi jatkua pitkänä.

Kaikkien ihmisten tasa-arvoinen kohtelu ja kestävä kehitys.

Joka ikistä ihmistä pitää kohdata aina ihmisenä. Jokaisella on oikeaus tasa-arvoiseen elämään. Kestävä kehitys on vastuullisen toiminnan perusta, jotta meidänkin jälkeen on jotain jäljellä lapsillemme. Kaupungin toiminnan pitää olla sekä taloudellisesti, ekologisesti että sosiaalisesti kestävää.