Esko Alanen

Savonlinna
musiikinopettaja, 64

Hei, olen musiikinopettaja Savonlinnasta, olen opettanut ylä-asteella ja lukiossa, opetan kahdessa kansalaisopistossa johtaen 3 kuoroa. Teen myös äänitystöitä sekä monenlaisia muitakin muusikon arkeen liittyviä tehtäviä.

Ensimmäinen tutkintoni oli DI, insinöörityössä kertyi 20 vuoden kokemus tutkimustyöstä ja pienyrittämisestä.

Olen ehdokkaana kunnallisvaaleissa Keskustan listoilla, koska uskon sen lopultakin ajavan puolueista eniten pienten kaupunkien ja maaseudun asiaa. Työskenneltyäni paljon pienillä paikkakunnilla opetustehtävissä olen nähnyt kuinka elämän keskittyminen suurempiin paikkakuntiin etenee koko ajan. En pidä tästä kehityksestä ja pyrin vaikuttamaan siihen pitämällä pienten paikkakuntien, Savonlinna mukaan lukien, puolta.

KULTTUURI

Savonlinna kvartetin ja Kaupunginteatterin toiminnat tulee ehdottomasti säilyttää vähintäänkin sellaisenaan. Molemmat ovat tuoneet itselleni lukemattomia hienoja hetkiä, ja haluankin kannustaa kaikkia savonlinnalaisia katsomaan niitten esityksiä. Savonlinna-kvartetti toimii myös hyvänä ytimenä Savonlinna-orkesterille, joka on tuottanut lukuisia ilon hetkiä orkesterikonserttien muodossa. Itä-Savo lehden musiikkikriitikkona aihe on tullut itselleni läheiseksi.

PIENYRITTÄJYYS

PK-sektori on keskeinen työllistäjä Suomessa. Kuitenkaan Savonlinnassa ei juurikaan siihen kannusteta. Pienen kaupungin moottori ja voima on pienissä yrityksissä, jotka työllistävät, tuovat verotuloja ja pitävät näyteikkunoita yllä. Syrjäkylillä pienyritystoiminta on useimmille ainoa vaihtoehto toimeentuloksi. Voi sanoa, että enimmäkseen pienyritystoiminnan kautta ihmiset muuttavat tänne tai pois täältä. Sitä on kannustettava kaikin tavoin. Itselläni on kokemusta kahdestakin pienyrityksestä.

KOULUTUS

Savonlinnassa muistellaan vieläkin OKL:n aikoja. OKL lähtö oli trauman paikka josta ei olla selvitty vieläkään. Savonlinnassa puhutaan jatkuvasti eri muotoisista ylemmän asteen korkeakoulutuksista. En sitä mitenkään vastusta, mutta se ei saa johtaa muun koulutuksen väheksymiseen.

AMK-tason tutkinnon suorittaneet sijoittuvat työelämään kotiseudulle suuremmalla todennäköisyydellä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet, tuoden kaivattua hyvin koulutettua työpanostaan yrityksille.