Esa Nuottivaara

Seinäjoki
talousneuvos, 64

Eläköidyttyäni lähdin ehdokkaaksi Seinäjoen valtuustoon v.2017 kahden kauden tauon jälkeen. Ensimmäisen kerran minut valittiin Ylistaron valtuustoon v.1988 vaaleissa missä toimin viisi kautta mm. valtuuston puheenjohtajana. Työelämässä kertyi yli 30 vuotta eri johtotehtävissä kansainvälisestä pörssiyhtiöstä osuustoimintaan. Työn ja luottamustoimien kautta olen saanut osallistua moniin kunnallisiin, maakunnallisiin ja valtakunnallisiinkin tehtäviin. Valtuustokokemusta on tullut viideltä eri vuosikymmeneltä. Kuluvalla valtuustokaudella olen toiminut mm kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtajana sekä elinkeinoyhtiö Into Seinäjoki Oy:n ja sen eri tytäryhtiöiden hallitusten puheenjohtajana. Mieluisia tehtäviä ovat myös kaupunginteatterin hallituksen ja taloustoimikunnan jäsenyydet. Olen myös maakuntavaltuutettu.

Perheeseen kuuluu vaimo, kolme lasta ja viisi lastenlasta. Lasten perheiden kautta tulee myös hyvä näkökulma arkeen, päivähoitoon ja koulutyöhön. Harrastuksina liikunta, metsänhoito- ja puutarhatyöt. Vakavan sairauden jälkeen opettelin uudelleen kävelemään, jonka kautta syntyi maratonien harrastaminen, v.2004 lähtien kertynyt 106 täyttä maratonia.

Kokemusta, aktiivisuutta, yhteistyökykyä.

Vaaliteemat

VIREÄ ELINKEINOPOLITIIKKA JA HYVÄ TYÖLLISYYS OVAT PARASTA SOSIAALITURVAA

Yritysten menestys luo työpaikkoja, lisää investointeja ja tuo verotuloja. Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan tehokkaimmat tavat ovat kunnan vetovoiman lisäys sekä ripeä asioiden käsittely. Seinäjoella perusasiat ovat hyvällä tasolla, isojen kaupunkien sarjassa on viime vuosina tullut 10 peräkkäistä ykkössijaa parhaasta yritysympäristöstä. Kaupungin pitää luoda vetovoimaiset puitteet yritysten edellytyksille kaavoituksen, koulutustarpeiden sekä työvoiman saatavuuden ym. kautta.

TERVE KUNTATALOUS MAHDOLLISTAA PALVELUT

Jatkuvuuden kannalta on tärkeää pitää huolta kaupungin taloudesta. Menot sopeutettava tuloihin, investoinneissa on arvioitava niiden vaikuttavuus. Nyt 80 % menoista on henkilökuluja ja palveluiden ostoja. Eläköitymisten yhteydessä pitää miettiä rakenteita ja valita tehokkaimmat tavat toimia. Suunnitelmat tehtävä riittävälle aikavälille. Vain terve kuntatalous mahdollistaa hyvät palvelut asukkaille. Palveluiden tuotannossa keskeistä asiakas eli kaupunkilainen eri elämänvaiheissaan.

YHTEISTYÖN KAUTTA SYNTYY PARHAAT RATKAISUT

Päätöksenteko on asioiden ratkaisemista yhdessä niin että asukkaiden ja yritysten arki on turvallista ja sujuvaa. Palveluiden oltava asiallisessa kunnossa, niiden saatavuus pidettävä kohtuullisena asuinpaikasta riippumatta. Nykyään tilanteet muuttuvat nopeasti, aina löytyy kehitettävää ja yllätyksiin on kyettävä reagoimaan. Taloudellinen tilanne määrittää palveluiden laajuuden. Parhaat ratkaisut syntyvät yhteistyön sekä keskustelun kautta, näin rakennetaan kaikille entistä parempaa Seinäjokea.