Jukka Vieri

Seinäjoki
lukion lehtori, filosofian maisteri, 34

Hei! Olen historian ja yhteiskuntaopin lehtori Seinäjoelta. Täältä lähtöisin ja kotoisin, vaikka vuosia olin muualla niin opiskeluissa kuin töissäkin. Arvokasta kokemusta tuli kerättyä siitä, miten asiat muissa kunnissa tehdään. Ensimmäistä kertaa kuitenkin kiinnostuskynnys lähteä itse ehdokkaaksi ylittyi. Tahdon kehittää omaa kotikaupunkiani entistä eläväisemmäksi ja toimivammaksi kokonaisuudeksi. Vaikutan myös harrastajateatteripiireissä ja muun muassa Lakeuden Latu ja polku-yhdistyksessä.

Vaaliteemat

Eläväinen keskusta-alue

Seinäjoen keskustan elämä on kärsinyt palvelujen siirtyessä kohti suuria automarketteja. Kaupungin olisi kehitettävä entistä tehokkaampaa strategiaa siitä, millaisia yrityksiä keskustaan voitaisiin saada. Keskustan on oltava miellyttävä oleskelutila, jossa voisi tehdä kevyitä ostoksia. Myös ilmaista joukkoliikennettä voitaisiin kokeilla ja kytkeä reuna-alueet tiukemmin ydinkeskustaan.

Nuorten kesätyöt

Työnteko on parasta kiinnittymistä yhteiskunnan osaksi. Seinäjoki voi jatkaa nuorison tukemista työpaikkojen saamisessa. Oma ensimmäinen "oikea" työpaikkani oli aikoinaan kaupungin puutarhatyön kaksiviikkoinen jakso. Kesätyösetelit ja yhteistyö yritysten kanssa ovat ehdottoman tärkeä askel nuorten aktivoimiseksi.

Talouden tasapainotus

Kaupungin on löydettävä säästöt muualta kuin lyhytaikaisista lomautuksista. Opetushenkilökunnan lomautukset syksyllä 2020 aiheuttivat valtavasti kielteistä näkyvyyttä valtakunnallisesti. Säästötoimien on oltava rakenteellisempia ja pysyvämpiä. Koulutukseen koskeminen on vaikeina taloudellisina aikoina aina huono ajatus. Yhteiskunnat selviävät lama-ajoista koulutuksen avulla.