Kalle Lähdesmäki

Seinäjoki
kauppaneuvos, 68

Olen syntynyt Ilmajoella ja siellä käynyt kouluni. Vaasan, Kajaanin ja Helsingin kautta kiersin Seinäjoelle, jossa olen asunut 1984 alkaen.

SEINÄJOKINEN - lehdessä, ilmestyi 26.5.2021 (www.seinäjokinen.fi, digilehti) olen kuvannut opiskeluani, työeläämääni, arvojani ja ajatuksia, mitä minulla on Seinäjokelaisten elämän laadun ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi mielessä.

Koulutusmahdollisuuksien vahvistaminen, elinkeinoelämän ja yrittäjyyden kehittäminen, talouden tasapainoinen hallinta sekä liikuntaan ja urheiluun liittyvät resurssointi- ja olosuhdetekijät ovat minulle olleet ja ovat edelleen tärkeitä kehittämisasioita. Kansainvälisyys, digitalisaatio ja kestävä kehitys ovat arvomaailmani tukipilareita. Päätöksenteon valmistelu ja päätöksenteko ovat tulleet äärimmäisen tutuksi yli 30 vuoden vastuullisissa johtotehtävissä.

Työelämän jälkeen olen edelleen aktiivinen yhteisöllisessä toiminnassa edellä mainitsemissani asioissa. Olen tällä hetkellä mm Suomen Ampumahiihtoliiton ja Vaasan Yliopistosäätiön valtuuskunnan puheenjohtajana.

Vaaliteemat

Talouden tasapainotus maltilla ja jämptisti

Seinäjoella 10 vuotta jatkunut velkaantumiskierre on saatava hallintaan. Kaupungin päätösvallassa olevat verokannat ovat verrokkikaupunkien korkeinta tasoa ja ne on saatava alaspäin. Huolellisella suunnittelulla, talousarvioiden ammattimaisella tekemisellä päästään oikein hyvin tasapainoiseen kehitykseen.

Koulutukseen vielä yksi askel - Seinäjoki Suomen Yliopistorakenteeseen

Seinäjoki ja etelä-pohjanmaa on tunnettu koulutuksen ja tutkimuksen alitarjonnasta. Seinäjoella on vahva Ammattikorkeakoulu, kehittyvä SEDU sekä Yliopistokeskus EPANET-verkostoineen. Seinäjoki on saatava Suomen Yliopistoverkoston osaksi tukevasti lähivuosina. Seinäjoella ja maakunnassa tarvitaan lisääntyvää osaamista ja tutkimusta toimeliaisuuden ja yrittäjyyden edellytysten parantamiseksi vahvistamaan olemassaolevaa Seinäjoen kouluverkkoa.

Liikunnan ja urheilun tukeminen - harrastamisen mahdollistaminen

Urheiluseurat tekevät Seinäjoellakin erittäin merkityksellistä työtä lasten, nuorten, aikuisten sekä ikäihmisten parissa. Vapaaehtoisuuten perustuva toiminta seuroissa on äärimmäisen paineen alla ja on selkeä tarve saada tukea urheiluseuroille nykyistä enemmän. Vetäjä- ja valmennustuki kehittäisi oleellisesti usean seuran toimintaa. Erityisesti lasten ja nuorten osalta vahvistuvat seurat tukisivat monenlaisissa elämänhallintatilanteissa ja tietenkin fyysisen kunnon merkityksen ymmärtämiseksi.