Pilvi Mantere

Seinäjoki
opiskelija, 19

Olen neljännen vuoden lukio-opiskelija ja valmistun keväällä ylioppilaaksi. Innostun uuden oppimisesta ja ihmisten ajatusten ymmärtämisestä. Minulle on tärkeää ymmärtää keskustelukumppanini näkökulmaa. En pelkää tuoda esiin vaikeitakaan asioita.

Liityin keskustanuoriin vuonna 2018, jolloin aloitin Lapuan Keskustanuorten sihteerinä ja toimin tehtävässä vuoden 2019 loppuun saakka. Vuodelle 2021 minut valitiin Keskustanuorten Etelä-Pohjanmaan piirin johtokuntaan ja Seinäjoen Keskustan kunnallisjärjestön hallituksen varajäseneksi.

Seinäjoen nuorisovaltuustossa aloitin vuonna 2019. Vuoden 2020 toimin sihteerinä ja elinvoimalautakunnassa ensin nuorisovaltuuston varaedustajana ja vuoden loppuun varsinaisena edustajana.

Lapuan nuorisovaltuustossa toimin vuosina 2014-2018, joista 2016-2018 sihteerinä. Vuoden 2016 loppuun asti olin sivistyslautakunnassa nuorisovaltuuston edustajana ja 2017 alusta 2018 vuoden puoleen väliin perusturvalautakunnassa nuorisovaltuuston edustajana.

Aloitin Suomen lukiolaisten liiton aktiivina 2018 ja toimin vuoden 2019 Suomen lukiolaisten liiton Pohjanmaan piirin piirihallituksessa edunvalvontavastaavana.

Vapaa-ajalla nautin ystävien tapaamisesta, lukemisesta, maalaamisesta ja kissan rapsuttelusta.

Vaaliteemat

Mielenterveys

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on niin fyysisen kuin psyykkisen terveyden kokonaisuus. Tieto mielenterveysongelmista ja niiden hoidosta lisää ymmärrystä ja opettaa empatiaa sekä muita että itseä kohtaan. Mielenterveyden haasteet ovat usein akuutteja, jolloin niihin täytyy saada nykyistä nopeammin apua. Ei riitä, että avun piiriin pääsee “sitten joskus”, jos apua tarvitsee tänään.

Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille

Maksuttoman ehkäisyn tarkoituksena on tarjota yhtenäinen mahdollisuus ehkäisyn käyttöön riippumatta nuoren taloudellisesta tilanteesta. Kontrollikäynneillä saadaan jaettua nuorille myös tarvittua seksuaalikasvatusta: tietoisuuden lisääminen esimerkiksi kuukautisista, seksitaudeista, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä sekä turvallisista ihmissuhteista. Kouluissa sitä ei tällä hetkellä saa tarpeeksi.

Ennaltaehkäisevä työ

Ennaltaehkäisevä työ tarkoittaa kaikkia niitä toimia, joilla erilaisten fyysisten ja psyykkisten sairauksien syntyminen voidaan estää. Näitä ovat muun muassa kouluterveydenhuolto, nuoriso-, sosiaali- ja vanhustyö sekä ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö. Jokaisessa elämänvaiheessa tarvitaan ennaltaehkäisevää työtä. Koulu- ja työmaailman lisäksi ennaltaehkäisevää työtä tehdään myös harrastusten parissa. Jos ongelmat päästetään pahenemaan, vie korjaava työ runsaasti aikaa ja rahaa.