Petri Nyström

Turku
OTM, valt.yo., 41

Moi,

mahtavaa, että luet tätä esittelyäni!

Olen Petri Nyström, toista vuotta Turun Keskustan puheenjohtajana ja ensimmäistä kertaa kuntavaaliehdokkaana. Olen nelikymppinen äijänretale, joka koittaa luovia politiikan, poliittisen historian opintojen ja teini-ikäisen tyttären ristipaineessa.

Poliittisen ajatteluni lähtökohta on, että politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Ei tietyn eturyhmän, ei vain tiettyjen asioiden, eikä varsinkaan vain omien etujen hoitamista, vaan nimenomaan yhteisten asioiden hoitamista.

Uskon Turun, niin kuin muidenkin organisaatioiden, päätöksenteossa avoimuuteen ja keskusteluun, sillä niiden kautta luomme keskinäistä luottamusta ja yhteishenkeä. Keskinäisen luottamuksen ja vahvan yhteishengen kautta teemme puolestaan parasta mahdollista Turkua. Yhdessä.

Olenkin erittäin suuren haasteen edessä: haluan tuoda turkulaisten luottamuksen takaisin kuntapolitiikkaan. Se onnistuu vain, kun sanat ja teot kohtaavat. Korulauseiden ja tyhjien lupausten aika on jätettävä taakse.

Luottamusta ei voi saada paljousalennuksella, vaan se ansaitaan yksi ihminen kerrallaan. Siksi toivonkin: anna minulle mahdollisuus olla luottamuksesi arvoinen. Minä teen saman sinulle.

- Petri

Vaaliteemat

Luottamusta Turun päätöksentekoon

Turun päätöksenteko kärsii luottamuspulasta. Esim. homekoulut ja niihin liittyvät epäselvyydet, äkkiä ja väkisin tehdyt kaavapäätökset sekä huonosti suunnitelluista hankkeista aiheutunet budjettiylitykset ovat nakertaneet kaupunkilaisten luottamusta päättäjiinsä.

Luottamuksen palauttamiseksi tarvitaan avointa keskustelua, turkulaisten osallistamista päätöksentekoon, virheiden myöntämistä ja hyvinvoinnin asettamista pienten etupiirien edun edelle.

Vastuuta Turun päätöksentekoon

Turun päätöksentekoa vaivaa vastuuttomuus. Turussa on erittäin vaikeaa löytää mitään vastuullista tahoa, kun esim. homekoulujen sisäilma todetaankin epäterveelliseksi tai kun hankkeiden kustannukset alati kohoavat. Vastuulliset poliitikot sysäävät asian viranhaltijalle ja tämä taas millekin taholle milloinkin.

Vastuun pakoilu johtaa turkulaisten rahojen haaskaamiseen. On luotava järjestelmä, jossa vastuu on selkeä. Ratkaisu tähän mm. Turun Keskustan pormestariohjelmassa: turunkeskusta.fi

Avoimuutta Turun päätöksentekoon

Päätöksenteon avoimuus rakentaa luottamusta ja parantaa vastuunkantoa. Avoin toiminta heti päätöksentekoprosessin alusta asti tuo turkulaiset – eli heidät joiden asioista päätetään, ja joita varten koko kaupunki on ylipäätään olemassa – mukaan kaupungin kehittämiseen heidän näköisekseen.

Päätöksenteon avoimuus ja asukkaiden osallistaminen tuovat mukanaan luottamusta, ja kun hallinnon ja päätöksenteon pohjaksi asetetaan avoimuus, on myös vastuu mahdollista helpommin osoittaa oikealle taholle.