Miska Saikkonen

Tyrnävä
opiskelija, yrittäjä, 19

Olen murtolainen tuore ylioppilas. Olen myös pienehkön maalausfirman yrittäjä ja kohta varusmies, jonka jälkeen yliopisto-opiskelija. Harrastuksiini kuuluvat muun muassa urheilu ja eräily.

Tyrnävän lisäksi on tullut asusteltua parina kesänä Helsingin seudulla. Pidemmän päälle viihdyn paremmin vähän kaupunkikeskusten ulkopuolella. Siksi haluankin olla kehittämässä kotikuntaani entistä paremmaksi paikaksi.

Haluan pitää Tyrnävän yhdessä muiden päättäjien kanssa turvallisena ja inspiroivana paikkana kasvaa, elää ja yrittää.

Juuri yrittämisen näenkin merkittävänä avaimena kunnan taloudellisiin haasteisiin, joiden taakse useimmat muutkin ongelmat, kuten syrjäytyminen ja terveyspalvelut, kätkeytyvät. Yritykset luovat työpaikkoja, houkuttelevat palveluillaan uusia asukkaita, jotka taas houkuttelevat edelleen uusia yrityksiä. Yritykset, yrittäjät ja työntekijät maksavat veroja kuntaan lisäten kunnan elinvoimaisuutta sekä samalla hyvinvointia. Ja kuntatalous kiittää!

Nuorten osallistaminen päätöksentekoon esimerkiksi kouluasioissa ja vapaa-ajan aktiviteettien suunnittelussa on tärkeää. Näissä asioissa nuorisovaltuustoa voisi hyödyntää nykyistä enemmän. Näin nuoret juurtuisivat paremmin ja viihtyisivät aikuistuttuaankin kotikunnassaan.

Päätöksentekoon olen saanut hyvät alkuvauhdit peruskoulussa oppilaskunnan puheenjohtajana sekä Tyrnävän ensimmäisen nuorisovaltuuston varapuheenjohtajana. Yhteiskunnallisen kiinnostuksen siivittämänä koen kunnanvaltuustotason vaikuttamisen luonnollisena jatkumona, mikäli te muut tyrnäväläiset vain olette samaa mieltä.

Pidetään homma aitona ja Tyrnävä paikkana, jossa yritykset ja nuoret voivat nähdä tulevaisuutensa. Unohtamatta lapsiperheitä, vanhuksia tai ketään muutakaan Tyrnäväläistä.

Yrittäjyys

Yrittäjyyttä tukemalla saadaan aikaan positiivinen kierre. Yritysten palvelut houkuttelevat uusia asukkaita. Kasvava asukasmäärä taas houkuttelee uusia yrityksiä. Kunnan elinvoimaisuus kasvaa, kun nämä yritykset ja asukkaat maksavat veroja kuntaan.

Nuoret

Nuoria on kuunneltava enemmän heihin liittyvässä päätöksenteossa, jotta he kokisivat Tyrnävän paikaksi, jonne on mukava jäädä elämään. Nuorisovaltuustossa on potentiaalia apukädeksi näissä asioissa.

Lapsiperheet

Lapsiperheet ovat Tyrnävän ehdoton vahvuus. Vaalitaan sitä perheystävällisellä päätöksenteolla, esimerkiksi huolehtimalla laadukkaasta opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta.