Timo Mäkelä

Tyrnävä
sairaalafyysikko, TkT, 51

Olen 50-vuotias perheenisä Tyrnävän Murrosta. Perheeseeni kuuluvat erityisopettajana työskentelevä vaimo ja kolme koulupolulla kulkevaa poikaa, joista vanhin on jo täysi-ikäinen. Työskentelen Oulun yliopistollisessa sairaalassa sairaalafyysikkona ja koulutukseltani tekniikan tohtori. Harrastan mm. yhdistystoimintaa sekä liikuntaa eri muodoissa ja liikuntamuodoista erityisesti pidän koiran ulkoilutuksen lisäksi hiihdosta ja pyöräilystä.

Toimin nykyisin Tyrnävän kunnassa sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenenä, kunnanvaltuuston varaedustajana sekä hiilineutraali-kunta (Hinku) -työryhmän jäsenenä. Työssäni Oulun yliopistollisessa sairaalassa osallistun sydänpotilaiden hoitotyöhön liittyviin asioihin sekä mm. uuden sairaalan laitehankinta-, rakentamis- ja kehittämisasioihin. Sosiaali- ja terveyslautakuntatyössä on ollut sairaalataustasta hyötyä ja mm. erilaiset kilpailutukset ovat myös lautakuntatyössä usein esillä ja päätettävänä.

Pidän tärkeänä, että Tyrnävän kunnassa on hyvät harrastusmahdollisuudet kaiken ikäisille lapsista senioreihin ja yhdistyksillä on tässä työssä entistä merkittävämpi rooli tulevaisuudessa. Tärkeää on myös se, että koulut ja päiväkodit sekä sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat hyvin. Tyrnävälle tarvittaisiin myös isompia yrityksiä - nykyisiä yrityksiä tulee tukea ja uusia houkutella kuntaan!

Tyrnäväläisten harrastusmahdollisuuksia tulee parantaa ikäryhmissä vauvasta vaariin!

Tyrnävällä on hyvät mahdollisuudet liikuntamahdollisuuksien parantamiseen. Tyrnävän keskusta-alueelta puuttuu aluetta palveleva frisbeegolf-rata ja siihen tulee tahtotila ja rahoitus löytyä. Murron alueelta on mahdollista tehdä reitistö yhdistämään Murron ja Kempeleen hiihto- ja maastopyöräreitit. Tyrnävän keskusta-alueella tulisi myös olla latukoneella ajettava hiihtoreitti. Yhdistykset ovat tärkeä tekijä harrastusmahdollisuuksien luojina.

Hyvät koulut ja lasten koulutus on Tyrnävän voimavara!

Perusopetukseen ja nuorisotyöhön tulee Tyrnävällä panostaa entistä voimallisemmin. Esimerkiksi Tyrnävän yläkoulussa ei ole oppilailla nykyisin omia työkirjoja. Se ei varmasti paranna oppimistuloksia ja onkin muodostanut ongelmia erityisesti näin korona-aikana. Kunnan talous oli vuonna 2020 taseen ja vuosikatteen osalta plussalla (tilinpäätös 2020 noin miljoona euroa plussalla). Aikaisemmat säästötoimenpiteet näkyvät vielä koulujen arjessa.

Sote-uudistus tulee Tyrnävän kannalta saada hyvin maaliin!

Sote-uudistus tulee näillä näkymin voimaan vuoden 2023 alusta. On tärkeää että sote-lautakunnassa on henkilöitä jotka ovat siellä aiemmin olleet (noin puolet eivät enää edustajina jatka) ja ymmärtävät asiat joiden säilymisestä tulee sote-uudistuksen toteutuessa pitää huolta. Tyrnävällä tulisi jo nyt panostaa koronan jälkimainingeissa lasten ja perheiden hyvinvointiin. Harrastusmahdollisuuksien lisäämisen lisäksi erilaiset tukipalvelut tulee olla kunnossa.