Pasi Pentinpuro

Utajärvi
diplomi-insinööri, 56

moi!

Ensimmäistä kertaa mukana kunnallisvaaleissa. Uskon voivani tuoda kunnallispolitiikkaan uusia näkemyksiä, paljon liike-elämän puolelta kokemusta ja toivottavasti ripauksen maalaisjärkeäkin.

Olen 55-vuotias diplomi-insinööri. Olen syntynyt Oulussa ja nyt asun vaimoni kanssa Ahmasjärvellä, johon rakensimme omakotitalon vuonna 2004 tilalle, joka oli siihen asti ollut meillä mökkinä. Päivääkään ei ole tarvinnut katua, Ahmas ja Utajärvi ovat olleet mukavia asuinpaikkoja. Aikuisia lapsia on kaksi, joista molemmat ja maailmalla

Teen töitä langattomien laitteiden ja esineiden internetin tuotekehityksen parissa. Töissä kuljen Oulussa, mutta nyt Korona-aikaan olen pystynyt hoitamaan työt pääosin etänä, joka on sujunut yllättävän hyvin.

Harrastan monenlaista: Kunnosta pidän huolta pyöräilemällä ja hiihtämällä, lisäksi laitesukellan, moottoripyöräilen ja tietenkin kotona on monenlaista hyötyliikuntaa metsätöiden, halkojen ja pihatöiden parissa. Lisäksi korjailen itse autot, moottoripyörät ja kelkat ja olen entisöinyt useita museomoottoripyöriä.

Järjestökokemusta minulla on vain harrastusten kautta Oulun Vesimiehet Ry sukellusseuran johtokunnassa, jossa olen toiminut useina vuosina puheenjohtajana ja nykyisin varapuheenjohtajana.

Vaaliteemat

Utajärvi houkuttelevana asuinpaikkana Oulun talousalueen reunalla

Jos minä tykkään täällä asua vaikka käyn Oulussa töissä, ja vielä syrjäkylällä, niin miksei joku muukin? Edistetään asioita kunnassa, joilla tehdään Utajärvi houkuttelevammaksi vaikka työ on muualla. Junavuorot? bussivuorot? vuokra-asuntoja on pakko olla, harrastumahdollisuuksia ja palveluja myöskin. Halvat tontit ja niiden tarjonta on jo plussapuolella. Etätyömahdollisuudet, somekampanjat tonttitarjonnasta? jne. Hienoja asioita meillä jo toki myös on: Upea luonto, tilaa ja edulliset tontit

Kylien elinvoimaisuus ja viihtyvyys

Kaikkien tulee voida asua kotiseudullaan myös tuettuna. On tärkeä, että kyliä ei päästetä näivettymään vaan niiden elinvoimaisuuteen panostetaan. Pienenkin kylän asukkaat ovat kuntalaisia, veronmaksajia ja oikeutettuja palveluihin

Utajärvi hyvänä paikkana yrittää ja työllistää

Kunnan houkuttelevuus, palvelut ja verotulot ovat pitkälti kiinni siitä, kuinka paljon kunnassa on työpaikkoja. Vain kestävällä veropohjalla voidaan palvelut taata myös tulevaisuudessa, ja kehittää Utajärveä myös tulevaisuudessa.

Siksi on tärkeä, että kunta tukee sekä yrittäjyyttä ja työllistämistä. Ja tämä koskee myös maanviljelyä. Lähiruoka on parasta ruokaa.