Hannu Palmu

Vantaa, Pähkinärinne
diplomi-insinööri, eläkkeellä, 69

Olen 68 vuotias rakennusalan diplomi-insinööri. Olen eläkkeellä mutta myös töissä yksityisessä insinööritoimistossa vanhempana asiantuntijana. Asun Vantaan Pähkinärinteessä yhdessä avopuolisoni kanssa. Minulla on kaksi aikuista lasta.
Vantaalla olen asunut hieman yli 10 vuotta ja ollut sen aikaa myös mukana Vantaan Keskustan toiminnassa.
Olen nyt kolmatta kertaa Keskustan ehdokkaana kuntavaaleissa Vantaalla.
Nyt päättyvällä valtuustokaudella olen ollut Vantaan teknisen lautakunnan jäsen.
Vapaa-aikaani kuuluu myös varhaisnuorisotyö: olen Vesaisten Uudenmaan piirin puheenjohtaja (jo 13 vuotta) sekä Vantaan Vesaisten sihteeri jo lähes 10 vuoden ajan.

Vaaliteemat

Tarkan euron periaate Vantaan taloudenhoitoon

Kunnossa oleva talous on kivijalka kaikelle kunnalliselle toiminnalle. Vantaa on kasvanut ja aikoo kasvaakin todella reipasta vauhtia: asukasmäärän kasvu oli vuonna 2020 Suomen suurin. Väestönkasvun ennustetaan olevan keskimäärin 1,9% vuodessa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tämä merkitsee jatkuvia investointi- ja määrärahapaineita kunnallisten palveluiden järjestämiseen. Vantaa on velkaantunut roimasti ja velkamäärä tulee kasvamaan edelleen. Tällä tiellä ei voida jatkaa loputtomiin.

Puu puusta

Vantaa on linjannut, että asumiseen ja toimitilarakentamiseen tarkoitettu maankäyttö tapahtuisi pääasiallisesti olevia kaupunkikeskuksia tiivistämällä. Näin säästettäisiin niiden ulkopuolella olevia metsiä ja muita viheralueita. Käytännössä metsää kaatuu kuitenkin koko ajan kaupungin väkimäärän ja työpaikkamäärän kasvaessa. Hiilineutraalisuutta 2030 tavoitellessa pitää hiilinieluja säilyttää ja mieluummin lisätä. Kaadetun puun tilalle tulisi istuttaa ainakin yksi uusi puu, mieluummin useita.