Juha Nivala

Ylivieska
Agrologi, palvelupäällikkö, 58

Olen muuttanut kaksi vuotta sitten Kalajoelta Ylivieskaan. Toimin ProAgriassa talousjohtamisen asiantuntijana ja suunnittelen maatilojen sukupolvenvaihdoksia ja maatilojen velkajärjestelyohjelmia. Perheeseeni kuuluu neljä täysi-ikäistä lasta, puolisoni toimii Ylivieskan kirkkoherrana.

Tällä hetkellä minulla ei ole poliittisia luottamustoimia. Aiemmin olen toiminut 20 vuotta Kalajoen kaupunginvaltuutettuna ja Sievin kunnanvaltuutettuna. Maakunnallisissa luottamustehtävissä olen ollut Ylivieskan seutukuntavaltuuston puheenjohtajana, Jedun valtuustossa sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntaliittojen valtuustoissa. Puolueessa olen toiminut Keskustan piiritoimikunnassa, kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja valtuustoryhmän puheenjohtajana.

Toimin toista vuotta Ylivieskan Kuulan puheenjohtajana, olen Raudaskylän Kristillisen Opiston johtokunnan puheenjohtaja ja Keski-Pohjanmaan Partiotuen puheenjohtaja. Olen kirkolliskokousedustaja ja Suomen Lähetysseuran hallituksen jäsen.

Ylivieskan kasvu alueen keskuksena jatkuu

50 % koko Suomen väestöstä asuu 20 km vyöhykkeellä pääradasta. Tällä vyöhykkeellä on myös Ylivieska, jonka väkiluku on kasvanut koko 2000-luvun ajan. Olemme alueen kaupan ja hallinnon keskus. Koko Kalajokilaaksolle on tärkeää, että Ylivieskan kasvu jatkuu. Ihmiset muuttavat - kuten meidänkin perheemme – työn mukana. Kannatan kaikkia niitä toimia, joilla luodaan edellytyksiä yritystoimintaan niin, että Ylivieskan kasvu jatkuu myös 2020-luvulla.

Talous tasapainottuu uudella valtuustokaudella

Tulevan valtuustokauden tärkeä tavoite on talouden tasapainon löytäminen. Kaupunki on asukasluvun kasvaessa luonut palveluja investoimalla mm. kouluihin ja kaupungin yleisilmeeseen. Velkamäärä on kasvanut ja veroprosentti on korkea. Investoinneissa on ilmeisen välttämätöntä nyt vähän hengähtää. Käyttömenoissa on tärkeää jatkaa tarkkaa taloudenhoitoa. Viime vuosi oli taloudellisesti hyvä. On syytä kuitenkin huomata, että hyvän tuloksen perusteena oli poikkeuksellisen isot valtion tuet.

Palvelujen lisääntyminen elinkeinotoiminnasta

Tiukan taloustilanteen takia kaupungin palvelujen tasoa ei ilmeisesti voida tulevalla valtuustokaudella kasvattaa. Hyvä tavoite on säilyttää kaupungin nykytasoiset palvelut ja samanaikaisesti saada velkamäärää alaspäin. Yritystoiminnan mukanaan tuoma palvelujen kasvua tulee tukea aktiivisella elinkeinopolitiikalla ja kaavituksella. Taanilan uuden kaavan toteutuminen olisi uusi elinkeinoloikka Ylivieskan historiaan.