Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / ALDE-puolueen kärkiehdokas Olli Rehnin puhe ALDE:n vaalikampanjan avaustilaisuudessa Wienissä
2.5.2014 17:00
OlliRehn.jpg

Eurovaalikampanjan loppukiri on alkamassa. Ensimmäiset eurooppalaiset äänestäjät pääsevät antamaan oman äänensä jo 20 päivän kuluttua. Nyt on aika muuttaa Eurooppaa liberaalimpaan ja uudistusmielisempään suuntaan.

Euroopan liberaalidemokraattisen puolueen kärkiehdokas Olli Rehn
ALDE Electoral Rally
Wien 2.5.2014

TIIVISTELMÄ PUHEESTA

Olemme keskeisesti vaikuttaneet katastrofin partaalla olleen Euroopan talouden elpymiseen ja kasvuun.  Liberaaleina haluamme tukea yrittäjyyttä sekä kilpailukykyä kestävän kasvun ja uusien työpaikkojen luomiseksi.  Haluamme tehdä rohkeita, mutta realistisia uudistuksia:

- Yhteismarkkinoiden loppuunsaattaminen
- Vapaakaupan tehostaminen
- Vihreään talouteen panostaminen
- Byrokratian vähentäminen ja paremman sääntelyn tavoitteleminen

Eromme Euroopan kansanpuolueeseen (EPP) ja Euroopan sosialidemokraattiseen puolueeseen (PES) on selvä.  Sosialistit eivät edes mainitse yrittäjyyttä omassa vaaliohjelmassaan. Myös heidän kantansa julkiseen talouteen on epämääräinen ja epäjohdonmukainen; omassa kotimaassaan Martin Schultz teeskentelee kannattavansa vakauden kulttuuria, mutta etelässä hän vaatii velkavetoisia elvytystoimia.

Bulgariassa, Unkarissa ja Italiassa olemme puolestaan saaneet todistaa EPP:n standardeja kansalaisvapauksiin ja oikeusvaltioon liittyen. Nämä eivät vastaa eurooppalaisia käsityksiä eivätkä sitä, mitä kansalaisemme oikeutetusti vaativat.
On korkea aika suhtautua kansalaisvapauksiin vakavasti. Tämä tarkoittaa myös digitaalisten kansalaisvapauksien suojaamista. Me liberaalit toimimme tässä pyrkimyksessä suunnannäyttäjinä.

Lue koko puhe:
OlliRehn_puhe_Wien_02052014.pdf