Anttila: Naisten asema työmarkkinoilla edelleen hankala

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Anttila: Naisten asema työmarkkinoilla edelleen hankala
4.11.2013 8:30

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila kaipaa muutosta työnantajien asenteisiin siten, että yli 50-vuotiaina työttömäksi jääneitä naisia ei pantaisi suoraan eläkeputkeen.

– Nyt kun putki on katkaistu, on käynyt selväksi, ettei näillä elämänkokemusta ja työkokemusta merkittävästi omaavilla keski-ikäisillä naisilla olekaan kysyntää työmarkkinoilla. Tässä asiassa meidän on kyettävä muuttamaan työnantajien asenteita.

Anttila korostaa naisten vahvuutta ja sopeutuvaisuutta erilaisiin elämäntilanteisiin. Naisten suurena vahvuutena on korkeampi koulutus ja vahva valmius itsensä kehittämiseen ja uudelleenkin kouluttautumiseen. Tulevaisuuden työelämän tarpeet muuttuvat koko ajan, mutta meihin naisiin on jo sisäänrakennettuna pragmaattinen käytännöllisyys ja tuhattaituruus, joka pelasti isänmaamme sodan aikana, kun kotirintamavastuu oli kokonaan naisten käsissä. Tämä osoittaa sen, että me naiset olemme vahvoja ja sopeutuvaisia erilaisiin elämäntilanteisiin ja niiden tuomiin haasteisiin.

– Suomalainen nainen on luotu menestymään! Meidän itsemme pitää ensin oppia arvostamaan omia kiistattomia vahvuuksiamme. Sanomani onkin: ”Kehu nainen päivässä. Olet sen ansainnut!”

Toinen epäkohta työmarkkinoilla on perhevapaakustannukset, jotka rasittavat naisvaltaisten alojen työnantajia kohtuuttomasti.

- Miksi pääministeri Katainen ei tuonut tullessaan Ruotsista mallia perhevapaakustannusten tasaamiseksi verovaroin? Se parantaisi merkittävästi naisten työmarkkina-asemaa, lisää Anttila.

Naisten työmarkkina-aseman kannalta olisi ollut merkittävää saada nämä yhteiskuntamme uudistamisen kannalta tärkeät kustannukset katetuksi yhteisesti verovaroin.

- Hallituksen valitsema kotihoidontuen romutusmalli ei paranna yhdenkään naisen työmarkkina-asemaa tilanteessa, jossa meillä on lähes 300 000 ihmistä vailla työtä!

Anttila puhuu aiheesta Porissa keskiviikkona 6.11 Kolme naista –kiertueen tapahtumassa.

-----
Kolmen naisen kiertue toteutetaan syksyllä viidellä eri paikkakunnalla. Mukana on tuttuja nimiä politiikasta sekä muita tunnettuja henkilöitä eri elämänalueilta. Jokaisella tilaisuudella on oma mielenkiintoinen teemansa. Luvassa on tarinoita ja elämänmakuisia esimerkkejä.  Omakohtaisuutta ja kannustusta. Kokemusten vaihtoa ja keskustelua. Tapahtumapaikkakunnat ovat: Seinäjoki, Tampere, Pori, Espoo ja Kouvola.

Kolme naista -kiertue Porissa teemalla ”Mikä on naisen paras ikä?”.
Keskiviikko  6.11 klo 18
Petra´s Cafe, Yrjönkatu 11, 28100 Pori
Äänessä ovat taiteilija Heljä Liukko-Sundström, kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila sekä toimittaja, seksuaaliterapeutti Anne Hievanen. Tilaisuuden juontaa kansanedustaja Aila Paloniemi.

Lisätiedot:
Sirkka-Liisa Anttila