Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Eduskuntaryhmän pj. Kaikkonen 27.4.2019: Tarvitaan kansanliikettä, joka tekee Suomen arvoisia tekoja!
27.4.2019 11:11
Kaikkonen-Antti-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Keskustan eduskuntaryhmä keskittyi vuonna 2018 maan talouden ja työllisyyden kuntoon laittamiseen. Keskeinen asia toimintavuonna oli myös sote-uudistuksen eteenpäin vieminen. Taloudessa ja työllisyydessä tuli onnistumisia, sotelle kävi lopulta niin kuin kävi. Mutta mielessämme juuri nyt varmasti on tuoreet eduskuntavaalit ja niiden tulos. Keskusta on näissä vaaleissa kokenut tappioiden tappion. Nyt kysymys kuuluu, miten menemme tästä eteenpäin?

Siitä olen varma, että hakemalla syyllisiä toinen toisistamme emme nouse. Vaalitulos kun on yhteinen, on se voitto tai tappio. Molempia olemme kokeneet.

Eteenpäin pääsemme tekemällä rehellisen arvion menneestä, ottamalla vaikeuksista opiksi ja ennen muuta käymällä reippaan, raikkaan, rohkean ja tuulettavan keskustelun tulevaisuudesta.

Taidamme tarvita nyt uuden suunnan. Ei puolue aatteineen ja arvoineen ole kaikesta huolimatta mihinkään hävinnyt. Mutta uusi asento, uusi suunta meidän on pikkuhiljaa otettava, yhdessä.

Parahimmat aatesisaret ja -veljet,

Uudella suunnalla tarkoitan ennen muuta politiikan linjaa. Ylisukupolvisuus on meille tärkeää, mutta kyllä Keskustan kaikista sisimmäistä sisintä ovat yhteiskunnallinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus sekä huolenpito ja puolenpito. Kaikki nämä tulevat tällä porukalla sydämestä.

Vaalitulos osoittaa, että moni kannattajistamme koki harjoitetun politiikan liian kovaksi. Ihmisten tunnot on otettava vakavasti. Ne eivät ole koskaan vääriä. Kyllä Keskustan on aina oltava heikomman puolella ja ihmiselle hyvä.

Suomella menee paremmin, mutta se ei näy kaikkien arjessa. Kun talous on saatu kuntoon, voimme kuitenkin ihan eri tavalla kuin aiemmin laittaa voimavaroja ihmisten hyvinvointiin.

Liian moni lapsiperhe on tiukoilla. Liian moni eläkeläinen joutuu kituuttamaan pienellä rahalla. Liian moni nuori on eksyksissä ilman koulua tai töitä. Liian moni vanhus on ilman inhimillistä hoivaa. Heikoilla ovat myös jatkuvassa epävarmuudessa elävät pätkätyöläiset, pienyrittäjät ja viljelijät.

Näillä ihmisillä ei ole tukenaan vahvoja edunvalvojia. Näiden ihmisten puolta Keskustan on pidettävä. Kaupungeissa, taajamissa ja maaseudulla. Koko Suomessa.
Pidetään mielissämme vanhan runon sanat: ”Jos voisin estää yhtä sydäntä särkymästä, en elä turhaan, jos helpotan yhden ihmiselämän tuskaa, tai lievitän yhtä kipua, tai autan pyörtyneen punarinnan takaisin pesäänsä, en elä turhaan.”

Rakkaat keskustalaiset,

Ollaan siis ihmisiä toisillemme. Sille olisi iso tilaus tässä maailmanajassa.

Kirjailija Ilmari Turja puhui aikanaan ”kaistapäisestä kolloudesta”. Hän tarkoitti sillä eteläpohjalaisten yksipuolista ehdottomuutta. Eteläpohjalaiset ovat kuitenkin tolkun porukkaa. Peräänantamattomia, kyllä, mutta silti pystyviä sopimaan.

Nyt on ilmassa erilaista kolloutta. Tärkein ero on siinä, että yhteisymmärrystä ei edes yritetä hakea eikä eri tavoin ajattelevaa hyväksyä. Aika usein ollaan mieluummin lähes nyrkit pystyssä jotain vastaan kuin käsi ojossa jonkin puolesta. Kaikkinainen vastakkainasettelu jyllää.

Tämän tien päässä on vaarallisen nopeasti se, että yhteiset ongelmat jäävät ratkaisematta. Lopputulemana kaikki kärsivät.

Keskustan tehtävä tässä tilanteessa on koota ihmiset yhteen keskustelun kautta. Meidän parhaisiin perinteisiimme kuuluu, että välillä laidat ja päädyt kolisevat, ja niiden pitääkin kolista. Puolueena olemme aina olleet kuin Suomi pienoiskoossa: tavallisia ihmisiä eri puolilta yhteistä isänmaata. Tehdään tästä kaikesta nyt mahdollisuus.

Osoitetaan omalla politiikallamme ja toiminnallamme todeksi sanonta siitä, että ”yksi ihmisen tärkeimmistä matkoista on tulla toista puolitiehen vastaan”.

Hyvät puoluevaltuutetut,

Keskustan into lähteä hallitukseen ei ole suuri. Vastaamme Rinteen kysymyksiin asiallisesti, mutta tiukasti. Tänään, tässä salissa käydään tärkeä keskustelu, kun puoluevaltuutetut ovat äänessä. Vastauksiamme kirjoitettaessa on erityisen tärkeää saada kirjattua se henki, mikä täältä tänään nousee.

Vaaleissa tuli turpiin, mutta saimme näissä vaaleissa kuitenkin yli 420 000 ihmisen luottamuksen. Se ei ole vähäinen määrä. Eduskuntaryhmässämme on nyt 31 kansanedustajaa. Sillä mennään, ja tehdään keskustalaista politiikkaa.

On nimittäin niin, että isänmaa tarvitsee vielä tätä kansanliikettä. Kokoavaa, rakentavaa, eteenpäin katsovaa maltillista keskustaa. Tarvitaan kansanliikettä, joka rakastaa tätä maata, ja sen ihmisiä, etelästä pohjoiseen, maalta kaupunkiin. Tarvitaan kansanliikettä, joka tekee Suomen arvoisia tekoja.

(puhe muutosvarauksin)