Eeva Kalli: Keskustalle lapsiystävällinen yhteiskunta on itseisarvo!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 5.jpg
Keskusta.fi / Päijät-Häme / Suomeksi / Etusivu / Eeva Kalli: Keskustalle lapsiystävällinen yhteiskunta on itseisarvo!
13.11.2019 13:09
äiti ja lapsi-6987.jpg

Keskustalle perheet ja lapsi- ja perheystävällinen yhteiskunta ovat sydämen asioita. Keskusta haluaa, että lapsi on tervetullut jokaiseen elämäntilanteeseen - lapset ovat suuri ilo ja voimavara elämässämme.

Kansanedustaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli piti Keskustan ryhmäpuheen tänään eduskunnan ajankohtaiskeskustelussa lapsi-ja perhemyönteisemmästä Suomesta.

Alla Eeva Kallin puhe kokonaisuudessaan.

Arvoisa puhemies,

Isä pakkaa ostoksiaan kaupan kassalla ja vilkaisee kelloaan.

Ja huokaisee. Ruoka on vielä tekemättä, tiskit tiskaamatta ja pyykit pesemättä. Isommat lapset pitää muistaa ilmoittaa koulun valokuvaukseen ja nuorimmalle varata neuvola-aika. Apua ei kehtaa pyytää ja isovanhemmat asuvat kaukana. Ehkä se tästä helpottaa.

Samaan aikaan toisaalla on ollut palkkapäivä. Vuokra ja muut laskut on maksettu. Äiti miettii, pitääkö tyttären kanssa ottaa puheeksi joko tanssiharrastuksen tai pianonsoiton lopettaminen. Raha ei meinaa riittää molempiin, välillä ei kaikkeen välttämättömäänkään. Pala nousee kurkkuun.

Arvoisa puhemies,

Nämä tilanteet ovat tuttuja monille suomalaisille. Arki tuntuu usein melkoiselta selviytymiseltä.

Suomi on mennyt monessa asiassa eteenpäin. Lapsi- ja perhemyönteisen yhteiskunnan rakentaminen on kuitenkin pahasti kesken. Parannettavaa on ainakin perheiden toimeentulossa, arjessa jaksamisessa, työn ja perheen yhteensovittamisessa sekä yhteiskunnan asenteissa ja arvostuksissa.

Arvoisa puhemies,

Lapsiperheköyhyys on tämän maan vakavimpia ongelmia. Keskustan tavoite on lapsiperheköyhyyden poistaminen. Ensi vuonna nostetaan pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja lapsilisiä. Se ei vielä köyhyyttä poista, mutta on askel oikeaan suuntaan.

Syntyvyyden laskettua lapsilisiin kuluu tulevina vuosina nykyistä vähemmän rahaa. Voisimmeko yhdessä päättää, että käyttäisimme tämän syntyvyyden laskusta ”säästyvän” rahan lapsilisien tuntuvaan korottamiseen tulevaisuudessa?

Tästä olisi tärkeää löytää puoluerajat ja vaalikaudet ylittävä näkemys. Olisiko tähän tahtoa?

Tehokkain lääke köyhyyteen on tietysti työ. Keskustan tavoite on, että jokainen työtä etsivä vanhempi pääsee töihin. Yhtään vähempää emme voi tavoitella.

Lapsiperheköyhyyttä on taklattava myös sosiaaliturvauudistuksella. Turvaverkossa ei saa olla aukkoja.

Arvoisa puhemies,

Jaksaminen on koetuksella monessa kodissa. Perheet tarvitsevat lisää matalan kynnyksen palveluja. Siksi perhekeskusten toimintaa on laajennettava ja kotiin vietäviä palveluja parannettava.

Kunnissa ja kaupungeissa voitaisiin laajasti kokeilla palvelusetelin tarjoamista vauvaperheen vanhemmille. Arjen apua vaikkapa siivoukseen tai lastenhoitoon on oltava mahdollista pyytää ja saada ilman leimoja tai akuuttia ongelmaa. Kynnys nimenomaan saa olla matala - siitä on tehtävä uusi normaali. Isoin muutos tarvitaankin ehkä asenteissa ja ilmapiirissä.

Arvoisa puhemies,

Työ ja perhe on voitava sovittaa paremmin yhteen. Johtaminen ja työpaikan käytännöt ovat tässä kaikista tähdellisintä.

Joustavat työajat, etätyömahdollisuus, työvuorojen suunnittelu yhdessä työntekijän kanssa, mahdollisuus osa-aikatyöhön sekä sijaistusjärjestelyt ovat esimerkkejä lapsi- ja perhemyönteisen työpaikan käytännöistä. Joustavuuden lisääminen palvelee koko työyhteisön etua ja kaikki voittavat.

Myös lainsäädännöllä voidaan vaikuttaa. Jokaisella lapsella kautta Suomen on oltava oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja tasa-arvoisiin koulutusmahdollisuuksiin.

Perhevapaauudistus tarvitaan. Sen on lisättävä joustavuutta ja oltava perheille parannus. Sitä ei voi tehdä vain työelämän tarpeisiin.

Me luotamme perheisiin. Kyllä he osaavat itse päättää, miten arkensa järjestävät. Olisi hienoa tässä keskustelussa yhdessä sopia, että myös tulevaisuudessa vanhemmilla on vapaus valita, miten he lapsensa hoitavat.

Arvoisa puhemies,

Eduskunta on paljon vartijana. Annetaan yhdessä viesti siitä, että lapset ovat tervetulleita kaikkiin elämäntilanteisiin – myös vaikkapa silloin, kun vanhemmat vielä opiskelevat. Että lapsen kanssa selviää arjessa ja apua saa tarvittaessa. Että tulevaisuuteen voi luottaa.

Että lapset tuovat elämään valtavan paljon iloa, onnea ja merkityksellisyyttä. Että heissä on tämän maan tulevaisuus.