Ei jätekuljetusten monopolisoinnille

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Kunnat / Koski Tl / Uutiset ja tapahtumat / Ei jätekuljetusten monopolisoinnille
15.8.2018 17:45
38821138_2435876266453273_5428896459518902272_n.jpg

V-S Keskustan piirihallitus tyrmää kaavaillun uudistuksen: Kilpailutus ei takaa halvempia hintoja - asukkailla oltava mahdollisuus valita kuljetusyritys

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus vastustaa jätekuljetusten monopolisointia

Keskustan Varsinais-Suomen piirihallituksen mukaan asukkailla on edelleen oltava mahdollisuus valita mieleisensä kuljetusyritys. Paikalliset yritykset palvelevat asukkaita joustavasti ja tarpeen mukaisesti.
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta tekee syksyn aikana päätöksen sako- ja umpikaivolietteiden kuljetuksen järjestämisestä. Päätös koskee tuhansia kiinteistöjä 17 eri kunnan alueella. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toimii osana Turun kaupungin organisaatiota seudullisena jätehuoltoviranomaisena. Organisaatioon kuuluvat Turun lisäksi Auran, Kaarinan, Kemiönsaaren, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Paimion, Paraisten, Pöytyän, Raision, Ruskon, Salon ja Sauvon kunnat.
Nämä asukkaat eivät jatkossa saisi käyttää tuttua, itse valitsemaansa yrittäjää, vaan kaikkien tulee tilata tyhjennykset samasta paikasta. Jäteyhtiön järjestämä kilpailutus ei automaattisesti takaa edullisempia hintoja. Esimerkiksi Tampereella keskitetty jätekuljetus ei ole laskenut asiakkaiden jätelaskuja. Kilpailutus myös suosii suuria kuljetusyrityksiä ja olisi haitallinen monille, erityisesti pienille paikallisille yrityksille. Julkisen hankintakilpailun seurauksena kuljetusyritykset vähenevät ja kilpailu keskittyy. Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus kysyy: ”Miksi hyvin toimivaa järjestelyä pitäisi muuttaa?”