Etelä-Savon Keskustanaisten syyskokouksen kannanotto

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Savo / Suomeksi / Kunnat / Mikkeli / Uutiset ja tapahtumat / Etelä-Savon Keskustanaisten syyskokouksen kannanotto
17.11.2014 10:55

Keskustanaiset korostavat lähipalvelujen saatavuutta.

Etelä-Savon keskustanaisten syyskokous
Kangasniemi 16.11.2014
Kannanotto

Etelä-Savon keskustanaiset korostavat lähipalvelujen saatavuutta

Etelä-Savon  keskustanaiset näkevät uudistukset tarpeellisiksi eri hallintoalueilla.  Kuntakenttään eniten vaikuttava uudistus on sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus. Etelä-Savoon ollaan rakentamassa maakunnan kattava sosiaali- ja terveyspalveluista vastuussa oleva tuotantoalue, johon kuntien sosiaali- ja perusterveydenhuolto ja sairaanhoitopiirien erikoissairaanhoidon palvelut ja henkilöstö ovat siirtymässä.
On kuitenkin tärkeää että uudistukset eivät vaikeuta  kuntalaisten jokapäiväistä elämää.
Uutta tuotantoaluetta rakennettaessa on lähipalvelut määriteltävä yhteisesti.  Kuntalaisille on turvattava toimiva arki ja toimivat lähipalvelut siten että etäisyydet eivät muodostu liian pitkiksi. Autottomien palvelujen turvaamiseksi on oltava  enemmän asiointi- ja palvelulinjoja sekä yhteistakseja. Sähköisiä ja liikkuvia palveluja on kehitettävä myös monimuotoisesti ja ennakkoluulottomasti. Keskustanaiset muistuttavat että sähköisten palvelujen lisääminen vaatii nopeat laajakaistayhteydet ja niiden järjestämistä tulee kaikin tavoin kiirehtiä. Toisaalta kaikkia kiinteitä toimipisteitä ( esim. terveysasemat) ei pidä korvata liikkuvilla palveluilla.

Uudistustyö on käynnissä myös muilla sektoreilla. Valtio on tiivistämässä lukio- ja ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkkoa. Etelä-Savon keskustanaiset haluavat että opiskelu toisen asteen oppilaitoksissa tulee olla mahdollista kotoa käsin.  Tämä edellyttää että pienet lukiot säilyvät maaseutukeskuksissa.

Etelä-Savon keskustanaiset valitsivat puheenjohtajakseen Seija Kuikan Mikkelistä, varapuheenjohtajaksi Anni Panula-Ontto-Suurosen Mikkelistä. Jäseniksi johtokuntaan valittiin Kaija Viljakainen Pieksämäeltä, Ansa Riikonen Kangasniemeltä, Outi Kiesilä Hirvensalmelta, Helena Kauppinen Mikkelistä, Elisa Hänninen Juvalta, Riitta Savikurki Pertunmaalta. Mäntyharjun edustaja nimetään myöhemmin.

Etelä-Savon keskustanaisten pj Seija Kuikka puh 0505456261
Etelä-Savon keskustanaisten toiminnanjohtaja Elina Lappalainen puh 040 5050021