Hallituksen politiikka ei selitä Suomen luottoluokitusta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Hallituksen politiikka ei selitä Suomen luottoluokitusta
4.4.2014 14:00
MikaLintilä1.jpg

Luottoluokittaja Fitch julkaisi viime viikolla arvionsa Suomen kyvystä selviytyä taloudellisista velvoitteistaan. Sen mukaan Suomen luottoluokitus ja näkymät pysyvät ennallaan. Hyvä niin.

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Lintilä:

Hallitus on pääministerin ja valtiovarainministerin johdolla antanut pitkin vaalikautta ymmärtää, että luottoluokittajien arviot ovat erityisesti seurausta sen harjoittamasta talouspolitiikasta. Rohkenen väittää vastaan.

Voi sanoa, että luottamus Suomeen on säilynyt tästä hallituksesta huolimatta. Suomi on läpi vuosikymmenten hoitanut asiansa.

Oikea kysymys on, miten luottamus Suomeen voidaan säilyttää myös tulevaisuudessa. Tällaiseen konkurssihallintoon, joka tällä vaalikaudella on maata johtanut, ei tulevaisuudessa ole yksinkertaisesti enää varaa.

Mitä pidemmälle vaalikausi on edennyt, sitä vakavammaksi Suomen tilanne on muuttunut. Kokoomuksen ja SDP:n suomalaisille antamat lupaukset valtion velkaantumisen taittamisesta, valtiontalouden alijäämän pienentämisestä yhteen prosenttiin, työllisyysasteen nostamisesta 72 prosenttiin ja työttömyysasteen alentamisesta viiteen prosenttiin tämän vaalikauden aikana, eivät missään nimessä toteudu.

Valtiolla on pian velkaa 100 miljardia euroa. Työllisyysaste on 67 prosentin tienoilla ja työttömyysaste on viimeisimpien virallisten tilastojen mukaan jo 9,1 prosenttia. Piilotyöttömät mukaan lukien Suomessa on jo noin 400 000 työtöntä. Konkurssien määrä on rajussa kasvussa ja mikä pahinta, talouden näivettymistauti on tarttunut vakavasti myös kotimarkkinoihin. Kaupan- sekä matkailu- ja ravintola-alojen yritykset ovat suurissa vaikeuksissa. Kaiken lisäksi tavallisten suomalaisperheiden ostovoima leikkaantuu hallituksen kehysriihen päätösten vuoksi jopa tuhannella eurolla ensi vuonna. Kotimarkkinoiden ahdinkoon ei ole näkyvissä nopeaa helpotusta.

Välttämättömät isot uudistukset ovat vieläkin alkutekijöissään. Työurien pidentämisessä on hukattu jo kolme vuotta. Sote-uudistukseen saatiin ratkaisu, kun oppositio tuli apuun.

Jotta Suomi selviytyy tulevaisuudessa, tarvitaan kauaskantoisia uudistuksia ja toimintakykyinen hallitus. Viime kädessä Suomen kilpailukyvyn kohentaminen ja sitä kautta talouden kasvun aikaansaaminen ja työllisyyden parantaminen ovat ainoa kestävä tapa lopettaa yli varoiksi eläminen. Suomi on tällä vaalikaudella pudonnut kilpailijamaiden kyydistä. Kokoomusministerin käsissä vientimme on kurjistunut niin, että vain Kreikalla menee heikommin.

Lisätietoja: kansanedustaja Mika Lintilä, puhelin 050 511 3080