Hoskonen: Ilmastopolitiikan oltava oikeudenmukaista ja koko maata hyödyttävää

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Hoskonen: Ilmastopolitiikan oltava oikeudenmukaista ja koko maata hyödyttävää
7.10.2019 12:33
metsa.png

Eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Hannu Hoskonen peräänkuuluttaa ilmastopolitiikkaa, joka luo työpaikkoja ja hyvinvointia koko Suomeen ja joka on laajasti ihmisten hyväksyttävissä.

-Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on välttämätön reunaehto, jotta isoja uudistuksia voidaan tehdä säilyttäen yhteiskuntarauha ja taloudellisen menestymisen edellytykset, eduskunnan ympäristövaliokunnan pj., Keskustan kansanedustaja Hannu Hoskonen tähdensi avatessaan parlamenttien välisen ilmastonmuutoskonferenssin maanantaina Helsingissä eduskunnan Pikku Parlamentissa.

Hoskosen mukaan suomalaiset ratkaisut teollisuudessa sekä maa- ja metsätaloudessa voivat toimia esimerkkinä muillekin.

-Suomalainen ruoka sekä metsät ja niiden kestävä käyttö ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen vastaista työtä, eivät ongelmien lähde. Kotimaisten, uusiutuvien luonnonvarojemme vastuullinen hyödyntäminen korkeaan osaamiseemme yhdistettynä on mahdollisuus vähentää päästöjä ja samalla luoda uutta työtä ja yrittäjyyttä koko maahan. Kyse on mitä suurimmassa määrin myös maamme huoltovarmuudesta, Hoskonen sanoi.

Hoskonen pitää välttämättömänä, että ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä ovat mukana kaikki yhteiskunnan osa-alueet mukana. Tuomalla eri toimijat yhteen varmistetaan, että ilmastopolitiikka on Suomen kokonaisedun mukaista ja että muutokset ovat oikeudenmukaisia kaikkien suomalaisten kannalta.

-Suomi on pieni maa, mutta Suomi voi olla kokoaan suurempi ilmastonmuutoksen ratkaisijana – meillä voi olla pieni jalanjälki, mutta suuri kädenjälki, muistutti Hoskonen.