Inhimillisyyttä ja tehokkuutta pakolaispolitiikkaan

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Inhimillisyyttä ja tehokkuutta pakolaispolitiikkaan
18.9.2015 0:00
lipas.jpgPiirihallitus koolla 17.9.2015 Raisiossa

Piirihallitus 17.9.2015: Inhimillisyyttä ja tehokkuutta pakolaispolitiikkaan
Kasvaneet pakolaismäärät ovat aiheuttaneet suomalaisissa suuria tunnereaktioita. Keskustan Varsinais-Suomen piirin piirihallitus on huolestunut julkisen keskustelun vihamielisyydestä ja toivoo, että suomalaiset muistaisivat, että myös turvapaikanhakijat ovat ihmisiä. Suomen ja EU:n pakolaispolitiikkaa saa ehdottomasti kritisoida, mutta piirihallitus ei hyväksy sitä, miten kritiikki kohdistuu välillä jopa yksittäisiin turvapaikanhakijoihin.
Kaikilla ihmisillä on kansainvälisen oikeuden mukaan oikeus hakea turvapaikkaa. Joukkoon mahtuu kuitenkin heitä, joilla ei lopulta ole perusteita kansainväliseen suojeluun. Olisi järkevää, jos turvapaikkaa EU:sta voisi hakea jo kriisialueella, suurlähetystöistä tai pakolaisleireiltä. Näin vältettäisiin ihmissalakuljetukset, Välimerellä tapahtuvat traagiset kuolemat ja vastaanottokeskuksia kuormittavat turvapaikanhakijat, jotka eivät ole kansainvälisen suojelun tarpeessa.
Kansainvälinen pakolaiskriisi on ratkaistavissa vain kansainvälisesti. YK:n jäsenmaiden tulisi ottaa Syyrian rauhanneuvottelut vakavasti. EU:n yhteinen pakolaispolitiikkaa vaatii vahvempaa johtajuutta ja pikaisia muutoksia. Schengen-alueen raja ei enää pidä, ja Dublinin sopimusta ei enää noudateta. Kreikalla ei ole taloudellisia resursseja hoitaa turvapaikanhakijoiden vastaanottoa asiallisesti, ja Unkari rakentaa rajoilleen muureja.
Sillä välin, kun odotamme kansainvälisiä ratkaisuja, meidän on toimittava turvapaikkahakemusten käsittelyssä mahdollisimman nopeasti. Tämä vaatii myös vastaanottokeskusten perustamista. Nopea ja tehokas turvapaikkahakemusten käsittely olisi kaikkien etu. Sekä sotaa pakenevat ihmiset että taloustilanteesta ja turvallisuudesta huolestuneet suomalaiset voittaisivat, mikäli turvapaikanhakijoita ei palloteltaisi keskuksesta toiseen ja päätökset tehtäisiin mahdollisimman nopeasti.