Jätevesihuussi koottiin toimivaksi

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Jätevesihuussi koottiin toimivaksi
31.1.2011 11:43

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus on tyytyväinen jätevesilainsäädännön uudistukseen. Laki selveni ja vaadittavat toimet kohtuullistuivat selvästi. Kolmiosaisen sakokaivon ja maaperäkäsittelyn yhdistelmä on jatkossa tavanomaisin jätevesien puhdistusmenetelmä. Tämä voidaan toteuttaa edullisesti olemassa olevia järjestelmiä hyödyntäen. Monessa tapauksessa investointeja ei edes tarvitse tehdä.

Piirihallitus on erittäin tyytyväinen siihen, että ympäristövaliokunta edellyttää kansallisen viemäriohjelman käynnistämistä. Viemäröinti on kauaskantoisin tapa hoitaa vesiasia. Samalla parannetaan maaseudun yleisen kehittämisen mahdollisuuksia. Viemäröintiin voidaan yhdistää laajakaistayhteyksien mittava rakentaminen.

Piirihallitus kiittää Keskustan ympäristövaliokuntaryhmää ja ministeri Lehtomäkeä hyvästä työstä. Jos asiaa olisi edelleen lykätty – kuten Kokoomus vaati – olisi se aiheuttanut suuren kaaoksen kuntiin ja käytännössä pysäyttänyt maaseudun rakentamisen kokonaan.

Kuntiin ja kiinteistönomistajille tarvitaan nyt ohjeistusta ja neuvontaa. Varsinais-Suomen Keskusta kehottaa kuntien luottamushenkilöitä toimimaan aktiivisesti omassa kunnassaan neuvonnan edistymiseksi.