Juha Sipilä: Tulevaisuus kysyy sillanrakentamisen taitoa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Juha Sipilä: Tulevaisuus kysyy sillanrakentamisen taitoa
13.4.2019 10:50
Sipilä-Juha-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Elämme epävarmassa maailmassa. Suomi on paremmassa kunnossa kuin neljä vuotta sitten, mutta kaikilla ei vieläkään mene hyvin. Samaan aikaan liikkeellä on voimia, jotka valtaa tavoitellessaan laittavat ihmisiä ja maan eri osia vastakkain. Me suomalaiset olemme selviytyneet sodista, talouden lamavuosista ja muista vastoinkäymisistä pitämällä yhtä. Kun miettii, mitä kaikkea tulevaisuus tuo eteemme, yhteistyön taito nousee arvoon arvaamattomaan.

Tosiasia on, että erilleen ajautumalla emme pysty parantamaan työllisyyttä, emme turvaamaan tasa-arvoisesti palveluja ja elämisen edellytyksiä koko Suomessa emmekä pitämään huolta perheen pienimmistä, ikäihmisistä ja muista yhteiskuntamme heikommista.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen, jos mikä, suorastaan huutaa yhteistyötä. Miten pelastamme lastemme ja lastenlastemme tulevaisuuden, jos emme edes omassa kotimaassamme pysty ymmärtämään toisiamme ja yhdessä hakemaan ratkaisuja?

On todellinen vaara, että tällä menolla kaikkia suomalaisia koskevat ongelmat jäävät ratkaisematta. Tähän Suomella ei ainakaan Keskustan mielestä ole varaa. Silloin Suomi menisi rinnettä alas.

Uudella eduskunnalla, uudella hallituksella ja ennen muuta sitä johtavalla pääministerillä on poikkeuksellisen iso vastuu siitä, että erilaisista mielipiteistä huolimatta menemme eteenpäin yhdessä, emme erillämme.

Kun näköpiirissä todennäköisesti ovat pitkät ja hankalat hallitusneuvottelut, sillanrakentamisen kyky korostuu. Suomalaisten kannattaa miettiä, minkä joukkueen johdolla yhteistyön rakentamisessa onnistutaan.

Yksi on varma. Jos isoista asioista, kuten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä perusturvan uudistamisesta ja koko maan elinvoimasta huolehtimisesta, ei pystytä sopimaan yhdessä luottamuksen hengessä, Suomen tie on viime vaalikauden tapaan työttömyyden, velkaantumisen ja leikkauslistojen tie.

Suomalaiset ovat nyt paljon vartijoina. Ei ole liioittelua sanoa, että nämä ovat kohtalonvaalit yhteiselle isänmaallemme ja sen yhtenäisyydelle ja eheydelle.

Kannustan osaltani kaikkia äänioikeutettuja äänestämään niin kaupungeissa, taajamissa kuin maaseudulla. Äänestämättä jättäminen palvelee vain niitä, joiden ääni jo valmiiksi kuuluu yhteiskunnassa kovimmin.