Juha Sipilä: Työttömyys voidaan nujertaa rohkeilla ratkaisuilla

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Juha Sipilä: Työttömyys voidaan nujertaa rohkeilla ratkaisuilla
1.5.2014 13:00
JuhaSipilä1.jpg

Hallitus on pahasti epäonnistunut yhdessä keskeisessä tavoitteessaan: työttömyyden alentamisessa. Työttömyysaste oli maaliskuussa 9,5 prosenttia, melkein kaksi kertaa suurempi kuin hallitusohjelman tavoite, totesi Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä vappupuheessaan Helsingissä.

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilä
Helsinki, Kyösti Kallion patsas 1.5.2014

Työttömyysaste oli maaliskuussa 9,5 prosenttia, se on jo melkein kaksi kertaa suurempi kuin hallitusohjelman tavoite, totesi Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä vappupuheessaan Helsingissä.

- Työttömyys koskettaa yhä useampaa ihmistä ja perhettä. Työttömyys tuo aina mukanaan huolen ja epävarmuuden tulevaisuudesta. Näin ei voi jatkua.

Sipilän mielestä Suomi tarvitsee nyt rohkean talousohjelman. Sen osana on etsittävä keinoja yrittäjyyden kynnyksen madaltamiseksi ja kaikenlaisen toimeliaisuuden lisäämiseksi. Meidän on luotava rakenteita, jotka auttavat työttömiä jalostamaan omia yritysideoitaan ja toteuttamaan ideansa käytännössä. Työpaikat syntyvät jatkossakin erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

- Esitän pikaisesti selvitettäväksi kahta uutta asiaa. Ensinnäkin, voisiko työntekijän irtisanomiskorvauksen maksaa alkupääomana mahdolliseen uuteen yritykseen. Toiseksi mikäli työtön päättää lähteä yrittäjäksi, voisiko ansiosidonnaisen maksamista jatkaa hänelle määräajan, tavallaan uudenmuotoisena starttirahana. Molemmat ratkaisut lisäisivät aktiivisuutta, eivät oikein toteutettuina lisäisi julkisen talouden kuluja ja toisivat omalta osaltaan ratkaisuja aloittavan yritystoiminnan pääoman puutteeseen, listasi Sipilä mahdollisia työttömyyden alentamiskeinoja.

Osana rohkeaa talousohjelma Keskusta on valmis hakemaan valtiolle rohkeaa vähemmistöomistajaroolia uuden kasvun synnyttämisessä yrittäjävetoisesti. Nyt on aika luopua jostakin, jotta saamme uutta aikaiseksi. Käytännön työkalumme on miljardiluokan kasvurahaston perustaminen. Kasvurahasto on nykyaikaista valtion omistajuutta, jonka avulla valtion omaisuus saadaan tuottavampaan ja uutta työtä luovaan muotoon. Myös byrokratian karsimiseen ja lupaprosessien nopeuttamiseen on tartuttava rivakasti, jotta saamme syntymään kaikkien kaipaamia uusia yrityksiä ja niihin työpaikkoja.

- Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Erittäin huonon taloudellisen tilanteen pitäisi ajaa päättäjät enemmän yhteen, hakemaan yhdessä uusia ratkaisuja ja vaihtoehtoja työttömyyden nujertamiseksi. Suomalaiset ansaitsevat toivon näköaloja, kannusti Sipilä.

Lue koko puhe:
Juha_Sipilä_vappupuhe_010514_Helsinki.pdf