Kaikkonen: Selvitys metropolikaupungista ajanhukkaa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kaikkonen: Selvitys metropolikaupungista ajanhukkaa
5.6.2014 11:00
AnttiKaikkonen2.jpg

Metropolialueen kuntajakoselvittäjät esittävät uutta metropolikaupunkia, johon osoitetaan nyt Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo ja lisäksi vielä Tuusulan eteläosa. Hanketta on ajettu ja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, vaikka suurin osa edellä mainituista kunnista ei sitä halua. Virkamiesten ja kuntapäättäjien aikaa viedään hankkeeseen, jota ei ole tarkoituskaan viedä maaliin. Mitä järkeä tässä on?

Hankkeen taustalla on maan hallituksessa sitkeästi elävä usko siihen, että mitä suurempi kuntakoko, sen paremmin ovat asiat. Tutkimustieto tai arkikokemukset eivät tätä ajatusta juurikaan tue. Suomen suurin kaupunki Helsinki ei suinkaan ole tehokkain tai paras kuntapalveluiden tuottaja, ei lähelläkään.

Suuruutta ihannoivassa metropolihuumassa olisi hyvä muistaa sekin tosiasia, että esimerkiksi Euroopan metropolit koostuvat yleensä useista pienemmistä kunnista. Näin ne ovat paremmin hallittavissa ja palvelut voidaan järjestää inhimillisen kokoisissa yksiköissä. Myöskään demokratian näkökulmasta ei kannata hamuta jättimäisiä kaupunkeja.

Kuntaliitosten pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja kuntien omaan tahtoon. Nyt liitoksia koetetaan taas viedä eteenpäin ylhäältä sanelemalla ja pakottamalla. Sillä tavalla ei hyvää jälkeä synny. On myös syytä luopua esitykseen sisältyvästä Tuusulan pilkkomisesta, jonka Vantaan päättäjät näyttävät onnistuneen kuiskimaan kuntajakoselvittäjille. Vantaan kuntapäättäjien sijasta olisi syytä kuunnella niitä, joita asia ihan oikeasti koskee, eli alueen asukkaita.

Selvitys metropolikaupungista on tarpeetonta ajanhukkaa, josta ei hyödy kukaan. On aika viheltää peli poikki ja ryhtyä kehittämään ja syventämään aitoa kuntayhteistyötä alueen ihmisten hyväksi.

Lisätietoja: kansanedustaja Antti Kaikkonen, puhelin 050 511 3160