Katainen: Eläkeyhtiöt läpivalaistava

Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Katainen: Eläkeyhtiöt läpivalaistava
23.11.2013 12:09
ElsiKatainen1.jpg

Kokoomus ja SDP ovat ajaneet Suomen talous- ja työttömyyskriisiin. Hallituksen leikkaus- ja keskittämispolitiikan vuoksi hyvinvointiyhteiskunnan palvelut ovat vaakalaudalla.

Keskustanaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Elsi Katainen Keskustan puoluevaltuuston kokouksessa ja tapahtumissa Kuopiossa 23.11.2013

(muutosvarauksin)

Suomi on sairastunut vakavaan luottamuspulaan

Eläkeyhtiöt läpivalaistava

Samaan aikaan Suomi on sairastunut vakavaan luottamuspulaan. Se tulee läpi kaikkialla.

Kevan toimitusjohtaja Merja Ailus eroaa. Nyt vaikeat kysymykset tulevat niiden vastattaviksi, jotka ovat palkoista ja etuuksista päättäneet. Kevan johdon työsuhde-ehdot on päätetty Kokoomuksen kansanedustajan Sampsa Katajan johdolla. Tähän asti hän on jättänyt vastaamatta kysymyksiin. Ei niin rakenneta luottamusta.

Luottamusta eivät ole myöskään vahvistaneet Kevan hallituksen nykyisen puheenjohtajan, Helsingin kokoomuslaisen apulaiskaupunginjohtajan Laura Rädyn toimintatavat. Mitkä ovat Rädyn edellytykset jatkaa tehtävässään?

Kevan lisäksi yksityiset työeläkeyhtiöt ja niiden toimintatavat on läpivalaistava ja etuudet kohtuullistettava. Kun avoimuutta vaaditaan, ne eivät voi olla suljettuja linnakkeita, joiden muurien taakse näkevät vain harvat ja valitut.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly vaati aivan oikein yritysmaailman etuuksien kohtuullistamista, myös eläkeyhtiöissä. Hän on kuitenkin itse istunut vuoden 2010 alusta lähtien varapuheenjohtajana vakuutusyhtiö Ilmarisen hallituksessa, joka päättää johdon palkitsemisesta.

SAK:n edellinen puheenjohtaja, SDP:n työministeri Lauri Ihalainen puolestaan oli Ilmarisen hallituksen varapuheenjohtajana vuonna 2006, jolloin nykyinen toimitusjohtaja valittiin ja hänen eduistaan päätettiin.

Työeläkeyhtiöissä valta on ollut ja on pääosin sinipunapuolueilla Kokoomuksella ja SDP:llä. Niillä on valta myös maan hallituksessa. On aika toimia.

Poliisin asiat on saatava kuntoon

Luottamuspulasta kärsii myös Suomen poliisi.

Keskustan valiokuntavastaavana sisäisen turvallisuuden asioita käsittelevässä eduskunnan hallintovaliokunnassa olen seurannut huolestuneena huumepoliisin rikosepäilyjä ja sisäministeri Päivi Räsäsen ja poliisiylijohtaja Mikko Paateron keskinäisen luottamuksen murenemista.

Kuluneen viikon uutiset ovat vain jäävuoren huippu poliisin sisäisistä ongelmista. Samaan aikaan hallitus on leikannut poliisin voimavaroja niin, että monin paikoin poliisin tulo kestää sietämättömän kauan.

Poliisin asiat on saatava nopeasti kuntoon. Poliisilla on ollut suomalaisten suuri luottamus. Se on nyt ennennäkemättömällä koetuksella. Vastuu on sisäministeri Räsäsellä ja Kataisen hallituksella.

Nyt jos koskaan Suomen sisäisen turvallisuudesta olisi tarvittu Keskustan esittämä selonteko eduskunnalle.  Hallitus kuitenkin ilmoitti, että sitä ei tule. Näin suomalaiset pääsevät arvioimaan hallituksen onnistumista suomalaisten turvallisuuden osalta seuraavissa vaaleissa.

Kuntien työntekijöille inhimillinen muutosturva

Keskustanaisten puheenjohtajana olen ollut pettynyt siihen, miten vähän hallitus on luottanut suomalaisiin valtakaudellaan.

Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeisissä kunta- ja sote-uudistuksissa on kuntien ja kuntalaisten lisäksi sivuutettu kokonaan ne ihmiset, jotka palvelut meille joka päivä tekevät: kuntien työntekijät. Heistä suuri osa on pienipalkkaisia naisia, jotka eivät pidä kovaa ääntä itsestään.

Keskustan vaatima kunta- ja sote-uudistusten aloittaminen puhtaalta pöydältä tarkoittaa, että myös kuntien työntekijät on otettava uudistuksiin mukaan.

Nyt olemme tilanteessa, jossa hallituksen tekemät leikkaukset valtionosuuksiin pakottavat kunnat lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijöitään. Toisaalta päin seinää menneet kunta- ja sote-uudistukset tarjoavat kuntahenkilöstölle vain epävarmuutta tulevaisuudesta.

Keskusta on aloittanut viime keväänä esittämäni vuoropuhelun kunta-alan ammattiliittojen kanssa. Vuoden loppuun mennessä tapaamme kaikki keskeiset liitot.

Kuntien työntekijät tarvitsevat inhimillisen muutosturvan. Sen lisäksi meidän on löydettävä ratkaisu kaikista olennaisimpaan kysymykseen: miten kuntiin saadaan riittävästi osaavia tekijöitä tulevaisuudessa. Hallituksen linjalla edessä on vain lisää leikkauksia ja sekasortoa ja sitä kautta lisää irtisanomisia ja epävarmuutta.

Suomen etuja on puolustettava tinkimättömästi

Nimeämme täällä Kuopiossa Keskustan ehdokkaita ensi toukokuun Euroopan parlamentin vaaleihin. Olen iloinen siitä, että ehdokkaiksemme on tulossa myös monta erinomaista naista.

Vaaleista on tulossa todelliset muutos- ja linjavaalit, kuten tuore puoluebarometri osoitti. Luottamuskato koskee myös EU-politiikkaa. Suomalaiset olivat puoluebarometrin vastauksissaan poikkeuksellisen kriittisiä.

Suomen suomalaisimpana puolueena Keskustalla on mahdollisuus palauttaa suomalaisten luottamus siihen, että EU-pöydissä puolustetaan tinkimättömästi suomalaisten etuja. Meidät tunnetaan yhtäältä tiukkoina neuvottelijoina ja toisaalta puolueena, joka hakee käytännönläheisesti sellaisia ratkaisuja, jotka rakentavat yhteistä hyvää.

Kiilusilmäisen EU-myötäilyn ja liittovaltiovirrassa ajelehtimisen aika on ohi. Nyt on pidettävä Suomen puolta. Sitä Kataisen hallitus ei ole tehnyt, varsinkaan mitä tulee aluepolitiikkaan ja maatalouden puolustamiseen.

EU-vaaleissa menestyminen edellyttää, että vahvistamme edelleen luottamusta myös Keskustan sisällä.

Puheenjohtaja Juha Sipilä on omalla toiminnallaan ja poliittisilla ulostuloillaan näyttänyt meille kaikille esimerkkiä. On meidän kaikkien velvollisuus toimia samoin. Menestys on itsestämme kiinni.