Katainen: Välikysymyksen äänestystulos pettymys lapsiperheille

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Katainen: Välikysymyksen äänestystulos pettymys lapsiperheille
27.9.2013 0:00

Keskustanaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Elsi Katainen:

Perjantaina eduskunta äänesti Keskustan aloitteesta tehdyn välikysymyksen myötä hallituksen nauttivan eduskunnan luottamusta äänin 89-60. Huomattavaa on yli 50 kansanedustajan poissaolo äänestyksestä.

- Tulos on pettymys suomalaisille lapsiperheille ja lisää entisestään kuntien menotaakkaa, sanoo kansanedustaja ja Keskustanaisten puheenjohtaja Elsi Katainen.

Pienten lasten kotihoidon tuesta tosiasiallisesti leikataan kiintiöittämällä tuki molempien vanhempien kesken. Käytännössä isompipalkkaiset isät eivät voi jäädä kotiin käyttämään 1,5 vuoden osuuttaan, vaan useimpien perheiden talous vaatii tämän päätöksen jälkeen molempien vanhempien töihin paluuta ja lapsen laittamista päiväkotiin. Kiintiöinti kurittaa etenkin heikompituloisia perheitä.

Hallitus on perustellut päätöstään kotihoidon tuen kiintiöimisestä työelämän tasa-arvolla.

- Työmarkkinoiden tasa-arvon ongelmat eivät ratkea sillä, että pienten lasten äidit pannaan taistelemaan muutenkin vähistä työpaikoista. Palkkatasa-arvo ja vanhemmuuden kustannusten tasaaminen on ehdottomasti korjattava ensin, Katainen muistuttaa.

Keskusta torjui kotihoidontuen leikkauksen välikysymyksellä ja kansan tuella vuosi sitten. Edelleen kansa selvin sanoin ja luvuin osoitti olevansa Keskustan puolella tässä asiassa, mutta sinipunahallitus ei jättänyt asiaa siihen.

-  Kokoomus osoitti, ettei ole perheiden valinnanmahdollisuutta korostavien puolueohjelmiensa takana, eikä Kristillisdemokraateille kotihoidon tuki ei ollut kynnyskysymys vaikka muuta väitettiin. Myös SDP petti ne lupaukset, jotka he antoivat perheiden tukemisesta ennen viime eduskuntavaaleja, Elsi Katainen huomauttaa.

Perjantain välikysymysäänestys oli iso yhteiskunnallinen arvovalinta. Vain Keskusta puolustaa lapsiperheitä aidosti.

Lisätietoja: kansanedustaja Elsi Katainen, puhelin 050 5122 362