Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Katri Kulmuni YK:n päivänä: Yhteistyö on Suomen etu - kutsun suomalaisia keskustelemaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
24.10.2019 13:42
Kulmuni-Katri-helmikuu-2019-3-uutiskuva.jpg

Tänään vietetään YK:n päivää. Yhdistyneiden Kansakuntien tehtäväksi kirjattiin aikanaan kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden, oikeudenmukaisuuden sekä ihmisoikeuksien edistäminen.

Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni YK:n päivänä 24.10

YK:n päivä muistuttaa meitä, että politiikan tärkein tehtävä on viime kädessä rauhan asia, ihmisten arjen turvallisuudesta huolehtiminen.

Suomella on kokemusta rauhan järkkymisestä. Marraskuussa tulee kuluneeksi 80 vuotta talvisodan syttymisestä. Nuo tapahtumat ovat syöpyneet syvälle kansakuntamme muistiin.

Rauhalle, turvallisuudelle ja kansainväliselle yhteistyölle on tänäkin päivänä tilausta. Konfliktit Lähi-idässä, inhimillinen hätä ja köyhyys ympäri maailmaa, suurvaltojen nokittelu, kauppasodan uhka, Brexit ja ilmastonmuutos vaativat kaikki ratkaisuja. Yksin emme pysty vaikuttamaan. Yhdessä pystymme.

Maailman epävarmaan tilanteeseen nähden Suomessa käydään vain vähän kansalaiskeskustelua ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Ulko- ja turvallisuuspolitiikka kuuluu jokaiselle suomalaiselle iästä ja taustasta riippumatta.

Yksi keskeisistä ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksistä on käsitys kansallisesta edusta. Millainen EU ja millainen YK parhaiten edistävät suomalaisten turvallista huomista? Miten aktiivinen toimija Suomen pitäisi olla kansainvälisillä areenoilla?

Valitettavasti maailmalla valtaa alaa käsitys, jonka mukaan kansakunta pärjää ja menestyy, kun se hoitaa vain omat asiat hyvin. Itse ajattelen, että oikea ratkaisu ei ole käpertyä sisäänpäin. Keskinäisriippuvuuksien maailmassa Suomen pitää olla vahva ulkopoliittinen ja monenkeskinen toimija. Koska se on Suomen etu.

Haluan omalta osaltani osallistua keskustelun synnyttämiseen kutsumalla suomalaisia keskustelemaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Kerään tulevina kuukausina sosiaalisessa mediassa suomalaisten näkemyksiä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Tammikuussa järjestän tilaisuuden, johon kutsun suomalaisia kansalaisjärjestöjä ja eri ikäpolvien edustajia käymään ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua yhdessä.