Keski-Suomen tiet pikaisesti kuntoon

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keski-Suomen tiet pikaisesti kuntoon
14.10.2014 15:35

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä suomalainen liikennepolitiikka ei ole nykyisellään pitkäjänteistä, tasapuolista eikä kestävää. Suurten liikennesuoritteiden maakunnassa Keski-Suomessa on maan heikoimpiin kuuluva tiestö. Keskustapiirin hallitus vaatii liikennepolitiikkaan ryhtiliikettä, jotta puu saadaan liikkeelle, vienti vetämään ja keskisuomalaiset palveluiden ääreen.

Stubbin hallitus leikkaa ensi vuonna perusväylänpidosta 83 miljoonaa euroa. Leikkaus tarkoittaa lisäongelmia myös Keski-Suomen kanta- ja alempiasteiselle tieverkolle. Yksityisteille ei saa enää valtionavustusta, koska budjetissa ei ole rahaa. Samaan aikaan hallitus ohjaa lisärahaa pääkaupunkiseudun isoihin liikennehankkeisiin, kuten Pisararataan 900 miljoonaa euroa ja Länsimetron hankesuunnitteluun 800 miljoonaa euroa.

Maantieteellinen vastakkainasettelu pääkaupunkiseutu – muu Suomi syvenee.

Äänekosken biotuotetehdas oheistoimijoineen tulee olemaan merkittävä työllistäjä Keski-Suomessa. Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä toimiva tehdas vaatii toimivat kulkuyhteydet. Nelostie Jyväskylästä pohjoiseen tulee saattaa pikaisesti ainakin moottoriliikennetasoiseksi ja lännen ja idän yhdistävä 69-tie on korjattava raskaan liikenteen kestäväksi. Sinisen tien kunnostaminen on hyvä alku.

Keskustan Keski-Suomen piirin mukaan hallituksen harjoittama keskittämispolitiikka asettaa lisääntyviä vaatimuksia tiestölle, jotta ihmiset pääsevät kunta- ja maakuntakeskuksiin palveluiden ääreen. Teiden kuormitus lisääntyy.

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä ihmisten ja tavaroiden pitää päästä liikkumaan turvallisesti ympäri Suomen. Suomen vientiä ei nosteta sillä, että tiet pettävät uusien superrekkojen alla. On ryhtiliikkeen aika.