Keski-Suomi liikennebiokaasun pioneeriksi

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keski-Suomi liikennebiokaasun pioneeriksi
22.2.2020 20:10

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä liikenteen päästöihin tulee kiinnittää enemmän huomiota vaikeuttamatta kuitenkaan ihmisten liikkumista. Julkisen liikenteen huono maantieteellinen saatavuus tai sähköautot eivät ole pitkien taipaleiden ihmisille tehokkain eivätkä edes taloudellisin vaihtoehto.

Keskustan Keski-Suomen piiri suosii uusiutuvan energian kuten biokaasun käyttöä liikenteen polttoaineena. Keski-Suomella on Keskustan mielestä myös hyvät valmiudet liikennebiokaasun valtakunnalliseksi pioneeriksi niin tuottaja- kuin kuluttajapuolella. Liikennebiokaasun käyttöä edistää verotuksen helpottaminen ja sääntelyn purkaminen.

Keski-Suomessa on saatavilla liikennebiokaasun valmistukseen soveltuvaa biomassaa läheltä niin yhdyskuntajätteestä, maataloudesta kuin vaikkapa elintarvike -ja paperiteollisuuden sivutuotteina lähes ympäri maakunnan. Muun muassa Äänekosken ja Jämsän paperitehtaat, Valio sekä Äänekosken juustotehdas takaavat liikennebiokaasun tuotantoon tarvittavat raaka-aineet. Maakunnan veturi Jyväskylä seutuliikenteineen tarjoaa puolestaan yksityisautoilijoiden lisäksi liikennebiokaasulle vakaan kysynnän kaasuautoilun lisääntyessä jakeluverkon myötä huimaa vauhtia.

Liikennebiokaasun maakunnallisen tuotannon puolesta puhuvat myös valtakunnan mittakaavassa kasvava sähkönkulutus, sähköhuoltovarmuuskysymys, työllisyysmahdollisuudet sekä energiaeurojen jäänti Keski-Suomeen, jos tuotanto saadaan järjestettyä keskisuomalaisin voimin. Osaamista meillä jo onkin mm. kuntien omistaman Mustankorkean ja Sammakkokankaan ja Äänekosken biotuotetehtaan kautta.

Myös kuntapäättäjät ovat tässä projektissa avainasemassa. Paikallisbussiliikenne, jäterekat ja kunnallinen ajoneuvokalusto ovat siirrettävissä paikallisesti tuotetun liikennebiokaasun käyttäjiksi poliittisin päätöksin.

Lisätiedot:
Tahvo Anttila, puheenjohtaja