Keskusta esittää uudistuksia asuntopolitiikkaan ja Infra Oy:tä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskusta esittää uudistuksia asuntopolitiikkaan ja Infra Oy:tä
20.3.2014 13:00
tossut.jpg

Keskusta esittää uudistuksia asuntopolitiikkaan ja Valtion Infra Oy:tä vauhdittamaan työllistäviä liikennehankkeita. Keskusta julkisti linjauksiaan torstaina.

- Koko Suomessa on oltava mahdollisuudet kohtuuhintaiseen asumiseen. Asuntopolitiikalla on vastattava ihmisten erilaisiin tarpeisiin. Jokaisella on oltava oikeus itse päättää, mihin kotinsa ja elämänsä rakentaa. Asumisen ja työpaikkojen kohtuuton keskittäminen suuriin keskuksiin ei ole Suomen etu, Keskustan linjauksia valmistellut kansanedustaja Antti Kaikkonen sanoo.

Kataisen hallituksen aikana asuntopolitiikka on ollut pysähtyneisyyden tilassa.

- Suomessa on pula kohtuuhintaisesta asumisesta. Vaikka muuta on luvattu, vuokra-asuntotuotanto on romahtanut, vuokrat ovat nousseet ja asunnottomuus ei ole helpottanut. Omistusasuminenkin on tehty entistä kalliimmaksi. Suomen talouden ja työllisyyden kannalta huolestuttavaa on, että rakennusalan työttömyys pahenee, Kaikkonen toteaa.

Keskustan asuntopoliittinen linjaus ja puolueen ratkaisuja asumisen ongelmiin on täällä >>

Infra Oy mahdollistaa kasvun

Liikenneväylät ovat tärkeitä Suomen talouden kasvun ja kilpailukyvyn kannalta. Keskusta esittää Valtion Infra Oy:tä vauhdittamaan työllistäviä liikennehankkeita ja kehittämään muutakin kansallisesti merkittävää infrastruktuuria.

- Valtion toimiminen valtakunnallisesti merkittävien infrahankkeiden, esimerkiksi suurten liikennehankkeiden rahoituksen koordinoijana ja sitä kautta rahoituskonsortion kokoajana toisi alempien korko- ja rahoituskustannusten ansiosta kustannussäästöjä, varmuutta hankkeiden läpiviemiseen sekä lisääntyvää kilpailua, ratkaisua valmistellut kansanedustaja Mirja Vehkaperä sanoo.

Vehkaperän mukaan Infra Oy:n peruspääoma kerättäisiin myymällä valtion omaisuutta. Sopivia myyntikohteita voisivat olla esimerkiksi Sampo Pankki ja Telia Sonera. Infra Oy:lle voidaan saada vuosittaista tulovirtaa kehittämällä maksuperustelain mukaisia käyttömaksuja, kuten liikenteen käyttömaksut, väylämaksut ja ratamaksut. Pääomaa toiminnalleen Infra Oy voisi saada laskemalla liikkeelle infraobligaatioita.

Infra Oy:tä koskeva linjaus on kokonaisuudessaan täällä >>

Lisätietoja: kansanedustajat Antti Kaikkonen (asuntopolitiikka), puhelin 050 511 3160
ja Mirja Vehkaperä (Valtion Infra Oy), puhelin 050 512 1949