Keskusta korostaa kuntien yhdenvertaisuutta ja omaa päätösvaltaa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keskusta korostaa kuntien yhdenvertaisuutta ja omaa päätösvaltaa
2.9.2013 0:00

Keskusta korostaa kuntien yhdenvertaisuutta ja omaa päätösvaltaa

Keskustan Uudenmaan piirihallitus katsoo, että kuntarakenteen ja sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistuksissa tulee kunnioittaa kuntien omaa tahtoa ja yhdenvertaisuutta.

Piirihallitus vastustaa sote-uudistuksen rakentamista vastuukuntien varaan. Kuntien tulee lähtökohtaisesti olla yhdenvertaisia ylikunnallisia palveluita järjestettäessä. Tämän turvaa pitäytyminen nykyisenkaltaisissa kuntayhtymissä, hyvin toimivia kuntayhtymiä ei pidä romuttaa. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) toiminnan kohentamiseksi tarpeelliset muutokset tulee valmistella ja tehdä kuntayhtymän yhteisillä päätöksillä. Isäntäkuntamalliin siirtyminen alistaisi pienemmät kunnat rengeiksi ilman todellista mahdollisuutta vaikuttaa kuntalaistensa palveluihin.

Kataisen hallituksen suurkuntalinja ei saa Keskustan Uudenmaan piirin tukea. Keskusta ei ymmärrä syytä jättimäisten kuntien perustamiselle pääkaupunkiseudulla ja muualla Uudellamaalla. Keskittämällä rakenteita päätöksenteko etääntyisi kuntalaisista entisestään mikä näivettäisi yhteisöllisyyttä ja ihmisten halua ja mahdollisuutta vaikuttaa lähiympäristönsä asioihin. Demokratian sijaan päätöksenteko siirtyisi byrokratialle. Myöskään yksikkökustannusten vertailu eri kokoisten kuntien välillä ei tue suurkuntien muodostamista.

Keskustan valtuustoryhmät uusmaalaisissa kunnissa harkitsevat itsenäisesti suhtautumisensa kuntarakennesuunnitelmiin omien kotikuntiensa kohdalla.

Lisätietoja piirin puheenjohtaja Eero Lankia, 050 587 1630