Keskustan Huttunen: Vähemmän päästöjä, lisää työpaikkoja

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Keskustan Huttunen: Vähemmän päästöjä, lisää työpaikkoja
3.2.2020 19:22
Hanna Huttunen talvimetsä.jpg

Hallituksella on nyt järkivihreää politiikkaa, joilla edistetään saastuttavien fossiilisten polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla ja teollisuuden siirtymistä vähähiilisyyteen.

Keskustan luonto- ja ilmastopolitiikan valmistelua vetänyt kansanedustaja Hanna Huttunen pitää hallituksen ilmastokokouksen merkittävimpänä antina ilmastorahastoa sekä teollisuuden sähköveron alentamista.

- Nämä ovat järkivihreää politiikkaa, joilla edistetään saastuttavien fossiilisten polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla ja teollisuuden siirtymistä vähähiilisyyteen. Tämä kaikki on ilmastonmuutoksen torjunnassa tärkeintä.

- Suomi voi näiden päätösten jälkeen entistä paremmin viedä maailmalle päästöjä vähentäviä ratkaisuja, jotka samalla luovat uutta työtä ja yrittäjyyttä koko Suomeen.

Alun perin Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmunin esittämä ilmastorahasto vahvistaa julkisia ja yksityisiä rahavirtoja kohti puhtaita ratkaisuja ja ilmastoystävällistä bio- ja kiertotaloutta. Rahaston pohjalla on Valtion Kehitysyhtiö VAKE, jonka pääoman suuruus on yli 2 miljardia. Rahaston yksityiskohdat valmistellaan kehysriiheen mennessä.

Vuosaaren ilmastokokous linjasi myös hiilinielujen vahvistamisesta. Konkreettisena toimena hallitus linjasi, tuhkalannoituksen tukemisen laajentamisesta osaksi Kemera-tukea.

- Kemera-tuen avulla maanomistajat voivat tuhkalannoittaa suometsiään. Lisäksi metsittämiseen tulee oma tukensa. Kestävä metsien käyttö voi jatkua ja lisääntyä. Nyt on yhdessä huolehdittava, että mahdollisimman moni metsäteollisuuden Suomeen suunnittelemista investoinneista toteutuu luonnon monimuotoisuus turvaten. Huttunen sanoo.