Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri esittää voimien kokoamista Saimaan matkailun edistämiseksi
14.2.2020 14:00
Keskusta KAR Lintilä Cafe Kristiina 16022020 1280x1280px.jpg

Keskustan Karjalan piiri esittää, että sunnuntaina maakuntaan vierailulle tuleva elinkeinoministeri Mika Lintilä kokoaa Saimaan vesistöalueen maakunnat (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo) yhteen pohtimaan Saimaan matkailun mahdollisuuksia ja yhteistyön tiivistämisen edellytyksiä Itä-Suomen matkailun kehittämisen osalta.

Lappi on nykyään maailmalla laajalti tunnettu matkailubrändi. Voisiko Itä-Suomen matkailussa saavuttaa nykyistä parempia tuloksia? Voisiko yhtenä osaratkaisuna toimia maakuntien tiiviimpi yhteistyö matkailussa ja eritoten Saimaan matkailumarkkinoinnissa maailmalla? Saimaan vesistöalueella ei tarvita seminaareja tai kokouskampaviinereitä lisää, mutta Saimaan vesistöalueen tunnettavuutta ja näkyvyyttä olisi syytä parantaa mm. Keski-Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa. Onko Itä-Suomessa yhteistä halua, visiota ja rohkeutta lähteä luomaan yhdessä Saimaasta Lapin kaltaista matkailubrändiä?

Työ- ja elinkeinoministeriö on luonteva kumppani patistamaan itäsuomalaisia maakuntia nykyistä tiiviimpään matkailumarkkinoinnin yhteistyöhön, sillä Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat ovat maan heikoimmasta päästä työllisyysasteen valossa. Yhtäältä Itä-Suomen maakuntien muuta maata heikompi työllisyysaste ja toisaalta maailman mittakaavassa aivan poikkeuksellinen vesistöalue antavat yhdessä suorastaan velvoitteen toimia asiassa. Vielä vähemmän perusteita yhteiselle kivien kääntämättä jättämiselle on, jos aloite yhteiseen pöytään istumisesta tulee ministeriön suunnalta.

-Kutilan kanava on yksi hyvä esimerkki Saimaan alueen kehittämiseksi. Kutilan kanavahanke palvelisi sekä matkailua että vesistön tilaa ympäristöllisesti parantavasti. Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen on toinen hyvä konkreettinen kehitysaskel ja Parikkalan raja-aseman avaaminen kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024 on kolmas. Saimaan vesistöalueen maakuntien tulee tiivistää yhteistyötä matkailun markkinoinnissa ja sen sisällön tuotteistamisessa, toteaa Etelä-Karjalan maakuntavaltuuston puheenjohtaja Ari Torniainen.

-Elinkeinoministeri Lintilä on yleisesti päämäärätietoisen, aikaansaavan ja jämäkän miehen maineessa. Lintilä on luonteva henkilö kutsumaan kyseiset tahot koolle. Yhteisiin tavoitteisiin päästään yhteistyöllä. Jos riittävää yhteistyötä ei ole ja yhteisiä tavoitteita ei ole asetettu, yhteisiin tavoitteisiin on mahdoton päästä, kiteyttää Keskustan Karjalan piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi.

Keskustan Karjalan piiri ry