Keskustan Karjalan piiri on Parikkalan rajanylityspaikan avaamisen kannalla

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Karjalan piiri on Parikkalan rajanylityspaikan avaamisen kannalla
17.11.2018 10:00
keskusra.png

Keskustan Karjalan piiri ajaa Parikkalan rajanylityspaikan avaamista kansainväliselle liikenteelle.  Parikkalan rajanylityspaikan merkitys on suuri eritoten Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien aluetalouksille. Metsäteollisuus ja matkailu ovat sekä Etelä-Karjalan että Etelä-Savon maakunnissa keskeisessä roolissa.

Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen laajentaisi Saimaan – Laatokan  matkailullista kehittämistä.  Siitä muodostuisi yhdessä vaivaton,  nopea ja vetovoimainen matkailualue Euroopasta ja Kauko-Idästä saapuville matkailuvirroille.  Tämän työllistävä vaikutus alueelle olisi merkittävä.

– Parikkalan Keskusta on ajanut tätä asiaa todella sitkeästi ja pitkään. Parikkalassa on kykyä, rohkeutta ja sisua. Vaikka päätökset vielä puuttuvat, tapaus on loistava esimerkki kunnallisesta edunvalvonnasta. Keskustan Karjalan piiri tukee Parikkalan kuntaa, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntaliittoa edunvalvontatyössä, kansanedustaja Ari Torniainen toteaa.

Venäjän puolella on tehty investointeja tieinfraan. Uusi tiestö luo Parikkalan kautta kilpailukykyisen reitin myös Pietarista esimerkiksi Pohjois-Karjalaan ja Pohjois-Suomeen.  Lapin-, Kainuun-, Etelä-Savon- ja Etelä-Karjalan maakunnissa matkailun merkitys suurempi kuin muualla Suomessa. Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa metsäklusterin merkitys bkt:lle on erittäin merkittävä.

Sdp:n Antti Rinne on puhunut siitä, ettei hakkuita saisi Suomessa lisätä. Nuo Rinteen puheet on otettava vakavana uhkana maakunnan metsäklusterille. Keskusta ei ole samaa mieltä Sdp:n kanssa. Keskustan linja on Suomen metsien kasvatuksen suhteen on kestävä – hiilinieluja kasvattava. Rinteen puheita vasten on tärkeää turvata metsäteollisuuden raaka-aineen saanti ja osaltaan Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen luo turvaa tuossa kohtaa, puntaroi Keskustan Karjalan piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi.

Keskusta on maakuntien puolue. On hienoa havaita, että Parikkalan kunnan edunvalvottavat asiat nousevat esiin sekä Keskustan Karjalan piirissä että Suomen Keskustassa. Hyvät aikeet eivät riitä, päätökset puuttuvat, kiteyttää Parikkalan kunnanhallituksen puheenjohtaja Ari Berg.

Keskustan Karjalan piiri ry