Keskustan Lohi: Perheet voittavat – valinnanvapaus lisääntyy

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Keskustan Lohi: Perheet voittavat – valinnanvapaus lisääntyy
5.2.2020 10:29
Lohi-Markus-uutiskuva.jpg

Joustava perhevapaajärjestelmä mahdollistaa sen, että Hangosta Utsjoelle jokaisen keittiönpöydän ääressä voidaan muovata se omalle perheelle paras ratkaisu. Kotihoidontuki jatkuu nykyisessä muodossaan ja sitä voi käyttää joustavasti.

Keskustan kansanedustaja Markus Lohi iloitsee perhevapaauudistuksesta, joka luo perheille joustavuutta ja parantaa isien asemaa.

- Olen iloinen, että nyt hallituksen sopima malli on todellinen parannus jokaisen perheen arkeen. Kotona pienen lapsen kanssa vietetty kokonaisaika pitenee ja samalla vanhempien joustomahdollisuudet vapaan käytön suhteen paranevat, Lohi toteaa.

Nyt sovitussa uudessa joustomallissa molemmille vanhemmille tulisi oma seitsemän kuukauden kiintiö, josta voisi luovuttaa toiselle vanhemmalle kolme kuukautta. Lisäksi yksi kuukausi olisi niin sanottu raskausrahakausi äidille. Isien vapaajaksoa siis pidennettäisiin, mutta pidentäminen ei olisi pois äitien vapaista.

- Viime vaalikaudella perhevapaauudistus kaatui Kokoomuksen vaatimukseen, ettei uudistus saisi maksaa mitään. Isien kiintiön kasvattaminen olisi tällöin tapahtunut äitien kiintiötä leikkaamalla. Tämä ei Keskustalle käynyt. Uudistus olisi ollut tosiasiallinen heikennys perheille. Kävi selväksi, että Kokoomuksen kanssa ei oltaisi saatu aikaan sellaista uudistusta, joka olisi ollut perheille parannus. Siksi tästä tuli kynnyskysymys Keskustalle myös hallitusneuvotteluissa.

- Olen iloinen, että uudella hallituspohjalla uudistus onnistuttiin valmistelemaan perheiden ja lasten etu edellä, Lohi toteaa.

Lohi pitää uusien työllisyystoimien etsimistä tämän hallituksen yhtenä tärkeimpänä tehtävänä, mutta muistuttaa, että perhevapaat eivät ole ensi sijassa työllisyyspolitiikkaa. Perhevapaauudistus on osa sitä kokonaisuutta, jolla luodaan mahdollisimman lapsimyönteinen yhteiskunta ja vastataan osaltaan myös syntyvyyden romahtamiseen.

- Joustava perhevapaajärjestelmä mahdollistaa sen, että Hangosta Utsjoelle jokaisen keittiönpöydän ääressä voidaan muovata se omalle perheelle paras ratkaisu. Jokainen lapsi on yksilö ja yksilöllisiä ovat myös ne elämäntilanteet, joihin lapset syntyvät, Lohi toteaa.

Uudistuksen myötä myös isien mahdollisuus osallistua pienten lastensa hoitamiseen kasvaa ja vanhemmat voivat jakaa vanhemmuutta nykyistä paremmin.  Kotihoidontuki jatkuu nykyisessä muodossaan ja sitä voi käyttää joustavasti.

- Kotihoidontuki on joustava etuus, joka taipuu hyvinkin erilaisiin elämäntilanteisiin. Esimerkiksi monille yrittäjille ja vuorotyötä tekeville kotihoidontukijärjestelmä mahdollistaa työn ja perhe-elämän yhdistämisen joustavalla tavalla, Lohi huomauttaa.

Tutkimusten mukaan lapsiperheet toivovat arkensa tueksi etenkin joustoja tarjottaviin perhevapaisiin sekä perhepalveluihin. Lohi pitääkin tärkeänä joustojen huomioimista perhevapaauudistuksen jatkotyöstössä.

- Työelämän on/off- ajattelusta on aika luopua myös perhevapaiden suhteen. Lastenhoito ja osa-aikatyö on pystyttävä yhdistämään entistä paremmin. Lisäksi palvelujärjestelmän tulee huomioida joustavasti myös yrittäjien ja esimerkiksi monilapsisten perheiden tarpeet, Lohi toteaa.